رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با بیان اینکه یکی از سیاست های شورای شهر توجه به شهدا است، گفت: برکت، عزت و امنیت فعلی را مدیون خون پاک شهدا هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین مهدی عبدالرزاق نژاد روز گذشته در جلسه علنی شورا که با حضور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: شورا و شهرداری همه تلاش خود را برای احیای فرهنگ ایثار و شهادت، تکریم شهدا و خانواده آنها به کار گرفته و می گیرد و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

وی خواستار اعلام کتبی درخواست ها به شورا توسط مدیرکل بنیاد شهید شد و افزود: شورا در زمینه مسائل مرتبط با شهدا با همه توان کمک خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با بیان اینکه نباید تنها به نامگذاری کوچه، خیابان و معابر به نام شهدا اکتفا کرد، یادآور شد: با در نظر گرفتن انگیزه شهدا از حضور در جبهه ها باید به انگیزه اصلی شهدا که رفع تبعیض، عدالت خواهی و... است توجه و به عنوان رسالت و هدف مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند با بیان اینکه بیرجند تنها مرکز استان فاقد مرکز فرهنگی در مزار شهدا است گفت: بر اساس مصوبه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرداری می بایست برای احداث فضایی با عنوان مرکز فرهنگی در جنب گلزار شهدا ورود کند.

ابوالفضل نوفرستی خواستار سردابه سازی قطعه کنار گلزار شهدا شد و افزود: ضمن تقدیر از مساعدت شهرداری در زمینه نامگذاری کوچه و خیابان ها به نام شهدا، بر اساس ابلاغ استانداری می بایست نماینده بنیاد شهید در کمیته نامگذاری حضور داشته باشد.

وی خواستار ورود شهرداری برای ساماندهی مزار شهید دره گی در خیابان پاسداران شد و ادامه داد: می بایست قطعه ای برای والدین شهدا و جانبازان بالای 70 درصد که پس از فوت شهید اعلام می شوند، اختصاص یابد.

شهردار بیرجند هم با اشاره به اجرای 210 رویداد فرهنگی به صورت عام و تکیه بر مقام شهدا به صورت خاص در 20 ماهه گذشته،  به تبدیل وضعیت فرزندان شهدای شاغل در شهرداری به طور کامل اشاره کرد.

دکتر مهدی بهترین تأکید کرد: برای میدان دوم مدرس و میدان شهدا نیاز به همراهی بنیاد شهید است و بنیاد شهید می تواند در زمینه تأمین قیر رایگان برای اجرای معابر منتهی به گلزار شهدا پیگیری لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان مدیریت آرامستانهای شهرداری بیرجند هم با بیان اینکه در آرامستان قطعه صالحین در انتهای بلوک 8 قرار دارد، گفت: 40 واحد سردابه دو طبقه در این منطقه تعبیه شده و امکان توسعه نیز وجود دارد.

محسن کدخدا خواستار اعلام و تهیه بانک اطلاعاتی در خصوص والدین شهدا شد.

لازم به ذکر است ایجاد کمیته همکاری بین بنیاد شهید و شهرداری، بازسازی تلویزیون شهری میدان آزادی و نمایش تصاویر و زندگینامه شهدای متولد شده هر هفته، دیوار نگاره از تمثال شهدا در سطح شهر، اجرای المان های نوروزی با محوریت شهدا و نامگذاری معابر قبل از شهادت جانبازان به نام ایشان از جمله پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضای شورا بود که در این جلسه اعلام گردید.