به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند جلسه تلفیق کمیسیون های عمران و بودجه با دستور کار تدوین دفترچه عوارض و بهای خدمات ۱۴۰۳ شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه پایدار شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به تدوین دفترچه عوارض و بهای خدمات سال آینده شهرداری گفت: در این جلسه اعضای اصلی و مدعو کمیسیون های تلفیق، معاون شهرسازی و معماری و کارشناسان شهرداری به بررسی بیشتر و دقیق تر بندهای مختلف این دفترچه پرداختند.

دکتر ویدا ناصری اظهار داشت: دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات ۱۴۰۳ شهرداری در واقع پیشانی درآمدی شهرداری و شهر بیرجند است.

وی با تاکید بر منابع درآمدی پایدار اظهار داشت: در بررسی این دفترچه ملاحظه صرفه و صلاح شهروندان در اولویت می باشد.

رئیس کمیسیون عمران شورا خاطر نشان کرد: دفترچه تعرفه عوارض در واقع پیش بینی و اعلام هزینه های خدماتی است که شهرداری  به مردم ارائه می کند و هر ساله  تصویب شده و به اطلاع عموم رسانده می‌شود و بر همین اساس هم شهرداری فعالیت می‌کند.

دکتر ناصری خاطر نشان کرد: نکته حایز اهمیت و بدیع در دفترچه پیشنهادی سال جاری، توجه ویژه به نوسازی و احیای بافت های فرسوده مطابق با اقدامات دولت می باشد که تسهیلات قابل توجهی در محدوده های فرسوده و تاریخی در حوزه های مختلف برای شهروندان و انبوه سازان مهیا گردیده است؛ من جمله بخشودگی کامل هزینه های صدور پروانه مسکونی و 50 درصدی تجاری و غیره.

وی ابراز امیدواری کرد با این تمهیدات ارزشمند، شهرداری بیرجند بتواند گام مثبت و موثری در راستای احیا و نوسازی بافت های فرسوده و تاریخی و در حمایت از اقشار کم برخوردار محلات شمال شهر و نیز افزایش مقاومت و تاب آوری در این محدوده ها در برابر حوادث غیر مترقبه بردارد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای اسلامی شهر بیرجند نیز گفت: در تنظیم دفترچه عوارض، افزایش قیمت باید معقول و براساس اصول باشد و مناطق برخوردار و نیمه برخوردار و کم برخوردار دیده شود تا قشر کم درآمد شهرمان آسیب نبینند و همچنین در دفترچه مذکور درآمدهای پایدار نیز مورد توجه قرار گیرند.

مهندس عباس سروری ادامه داد : ماده ۱۰۰ را نباید جزو درآمدهای شهرداری حساب کنیم و این بخش مربوط به جرایم متخلفین است.

وی با اعلام اینکه اگر شهرداری به درآمدهای کمیسیون ماده صد چشم نداشته باشد مجبور می شود در بخش های دیگر درآمدزایی داشته باشد گفت: با افزایش چندین برابری جرایم ماده صد تخلفات کمتری صورت می گیرد و درآمد از این بخش کم شده  و شهرداری به دنبال راه های درآمد پایدار خواهد بود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و امورمالی شورا یادآور شد: پیشنهاد می شود در افزایش تعرفه عوارض محلی و بهای خدمات شهری شهرداری در سال ۱۴۰۳، با افزایش منطقی مواجه بوده تا شاهد رضایت‌مندی مردم نیز باشیم.

مهندس سروری با اشاره به اینکه هر چقدر بتوانیم به سمت کاهش‌ها حرکت کنیم رضایتمندی مردم را جلب کرده و شاهد نتایج مثبت‌تری خواهیم بود ادامه داد: در این بحث الزامی به استفاده از بحث تورم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعرفه عوارض محلی سبدی برای افزایش درآمد شهرداری است، ادامه داد: تلاش داریم مردم تمایل بیشتری به ساخت و ساز داشته و با تصیمات صحیح، شهروندان را به سمت و سوی ساخت و ساز مجاز ترغیب و تشویق کنیم.

شایان ذکر است در ادامه موضوعات مختلفی از سوی اعضای کمیسیون ها مطرح شد و مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت و در نهایت پس از ساعتها بحث و بررسی موراد اعلامی از شوی شهرداری، دفترچه جهت تایید و تصویب نهایی به صحن علنی ارسال شد.