اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری بیرجند با تغییر کاربری‌های کمیسیون ماده پنج به دلیل ایجاد مشکل برای شهروندان و دستگاه‌های خدمات رسان در آینده مخالفت کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ رئیس شورای شهر با بیان اینکه احداث مسکن برای جوانان در دولت سیزدهم اقدام مبارکی می باشد از تغییر کاربری‌های که در مهر شهر و اراضی زعفرانیه در زمین‌های مربوط به خدمات شهری صورت می پذیرد برای آینده ساکنین این محلات ابراز نگرانی کرد.

دکتر رضا حسنی صفت اظهار داشت: در کمیسیون ماده پنج تغییراتی در کاربری اراضی با کاربری فرهنگی، خدمات شهری و به مسکونی و تجاری مصوب شده که باعث خواهد شد دستگاه‌های خدمات رسان برای ایجاد تأسیسات مورد نظر در آینده با مشکلاتی مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه نماینده شورا در کمیسیون ماده پنج، عضو ناظر بوده و حق رأی ندارد اضافه کرد: تنها شهردار در این کمیسیون که ریاست آن با استاندار است تنها شهردار از مجموعه مدیریت شهری حق رای دارد که علیرغم مخالفت شهردار با این موضوع، تغییر کاربری‌های مورد نظر در این کمیسیون مصوب شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در این جلسه نیز مخالفت خود را با تغییر کاربری زمین‌های مورد نظر برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در آینده اعلام می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: در زمان الحاق مهرشهر به محدوده خدماتی بیرجند، حقوق شهرداری پرداخت نشده و این در حالی است که شهرداری مجبور است از اعتبارات مربوط به دیگر نقاط شهر، برای مهر شهر هزینه کند.

دکتر حسنی صفت تاکید کرد: اگر خواستار آبادانی مهر شهر هستیم، دولت باید حقوق شهرداری را در این خصوص پرداخت نماید.

وی یادآور شد: از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری، شرکت آب و فاضلاب مسئولیت آسفالت معابر شهری برای خدمات رسانی در این حوزه را برعهده گرفته اما آسفالت‌های انجام شده نامناسب و غیر استاندارد است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند افزود: مشکلات به وجود آمده در این خصوص ناشی از سهل انگاری شرکت آب و فاضلاب می باشد و شهرداری بیرجند در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد.

شهردار بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: راه و شهرسازی خود را برای پرداخت سهم 10 درصد شهرداری از طرح ملی مسکن به دلیل معافیت اراضی دولتی از پرداخت این سهم مکلف نمی داند.

دکتر مهدی بهترین ادامه داد: در استعلامی که از معاون حقوقی رئیس جمهور شده اراضی دولتی را از پرداخت سهم 10 درصد شهرداری معاف اعلام کرده اند مگر اینکه این زمین ها به اشخاص واگذار گردند که اعتراض خود را در این خصوص اعلام نموده ایم.

وی افزود: حداقل می بایست سرانه‌های خدماتی به شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان اختصاص یابد تا شهر در این زمینه دچار مشکل نشود و در صورت ضرورت اعضای شورا درباره تغییر کاربری‌های انجام شده توسط کمیسیون ماده پنج و پرداخت سهم ۱۰ درصد شهرداری با دستگاه‌های مربوط مکاتبه کنند.

شهردار بیرجند عنوان کرد: از ۱۵ اردیبهشت ماه امسال بر اساس صورت جلسه تنظیم شده، همه مراحل مربوط به آسفالت حفاریهای صورت گرفته توسط شرکت آب و فاضلاب برعهده این شرکت می باشد اما به دلایل متعدد تا مرداد ماه سال جاری این شرکت به تعهدات خود در این خصوص عمل نکرده است.

دکتر بهترین افزود: این موضوع مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده و شهرداری هم در این مورد هیچ مسئولیتی ندارد و اعتراض خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سرویس‌های بهداشتی موجود در پارک‌ها سال‌هاست که مورد بی توجهی قرار گرفته‌ و شهروندان درخواست بهسازی آنها را دارند.

دکتر بهترین اذعان داشت: با توجه به اینکه تمامی سرویس های بهداشتی در زیرزمین احداث شده‌اند و افراد مسن نمی‌توانند از آنها استفاده کنند، تصمیم به جا به جایی آنها گرفته شده تا به عنوان المان شهری و بر اساس نقشه‌های جدید احداث شوند.