مشکل 11/5 هکتار اراضی صنوف آلاینده بیرجند با پیشنهاد دادستان و مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند حل می شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند دکتر تقی زاده رئیس شورا با اشاره به اهمیت انتقال صنوف آلاینده بیرجند به مکان مد نظر، از همه مسئولان و افراد دخیل در این موضوع گفت،باید با هم دلی و همراهی، مشکل صاحبان صنوف آلاینده بیرجند که از سال های گذشته برای این منظور سرمایه گذاری کرده اند رفع کنیم، تا هم نیت واقف عمل شود و هم مشکل انتقال صنوف با سرعت انجام شود.

وی با بیان اینکه پیگیری دادستان در زمینه موضوع انتقال صنوف آلاینده بسیار راهگشا است، یادآور شد ورود جدی دادستان بیرجند در زمینه پیشگیری از جرایم و احقاق حقوق عامه جای تقدیر دارد.

شهردار بیرجند هم در این جلسه با اشاره به این که در سایت صنوف آلاینده بیرجند تا کنون یک هزار و 69 پرونده از اراضی مد نظر واگذار شد ه است که از این تعداد 531 پرونده یعنی برای 50 درصد آنها پروانه صادر شد که روند انجام این کار مطلوب نمی باشد و هرچه زودتر باید تکلیف 11/5 هکتار اراضی مورد نظر مشخص شود.

مهندس جاوید، پیشنهاد کرد تا زمان صدور رأی دادگاه برای مشخص شدن وضعیت مالکیت 11/5 هکتار باقی مانده اراضی مورد نظر در اختیار شرکت صنوف آلاینده قرار گیرد تا در صورت اثبات مالکیت از اراضی مشخص شده برای گورستان جدید بیرجند به مالک این اراضی داده شود.

اکرم زاده، مسئول املاک شهرداری بیرجند هم گفت : هنوز مالکیت ادعا شده برای 11/5 هکتار مد نظر اثبات نشده است که توسط دادگاه باید تعیین تکلیف شود و شهرداری در این محدوده 50 هکتار از منابع طبیعی تحویل گرفته است و تا آن زمان اعتراضی در زمینه ملی شدن این اراضی وجود نداشته است .

خیریه نماینده ورثه زهرا مزروعی هم که ادعای مالکیت 11/5 هکتار مد نظر را دارند با تشریح روند وقف این اراضی، گفت: باید هرچه زودتر تکلیف این اراضی مشخص شود و اگر برای غیر گورستان درخواست سند برای این اراضی شود، با آن موافق نمی باشیم.

حجت الاسلام خدایی، مدیر اوقاف و امور خیریه بیرجند هم با اعلام این که اوقاف مانع انتقال صنوف آلاینده نمی شود، گفت: اوقاف تنها ناظر موقوفات است و این موقوفه هم برای دفن اموات وقف شده است.

حجت السلام علی نسایی با اشاره به اختلافات در بحث مالکیت بخشی از اراضی صنوف آلاینده و ادعای وقف بودن آن اظهار کرد: اوقاف، شهرداری، ورثه واقف در این زمینه دغدغه هایی دارند که باید به آن توجه شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند بیان کرد: از طرفی ورثه واقف به دنبال اجرا شدن نیت آن مرحومه، اوقاف هم دغدغه نظارت بر اجرای نیت واقف مبنی بر تبدیل شدن آن اراضی به قبرستان عمومی و شهرداری هم بحث دغدغه اجرای صنوف آلاینده را دارد.

نسایی با بیان اینکه بر اساس مباحث مطرح شده 11/5 هکتار وقف بر قبرستان عمومی شده که اکنون در محدوده سایت صنوف آلاینده است، ادامه داد: پیشنهاد من این است که به اندازه زمین وقف شده یعنی 11/5 هکتار در محل قبرستان جدید به این موضوع اختصاص داده شود.

وی گفت: در این صورت هم به نیت واقف عمل شده و ثوابی به روح آن مرحوم میرسد و هم مشکل انتقال صنوف آلاینده حل میشود. دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه در این زمینه همه ما باید با اغماض برخورد کنیم، اظهارکرد: اگر این اغماض وجود نداشته باشد تکرار جلسات مشکل را حل نخواهد کرد.

نسایی با بیان اینکه وجود صنوف آلاینده در مرکز استان و شهر بیرجند به هیچ وجه زیبنده نیست و زمینه ساز نارضایتی مردم را فراهم کرده است، گفت: بعد از حل مشکل مالکیت زمین ها باید موضوع انتقال صنوف آلاینده به سرعت انجام گیرد و در پایان سال ۱۴۰۰ هیچ صنف آلایندهای در داخل شهر نباشد.

در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند در باره پیشنهاد دادستان مرکزاستان نظرات خود را بیان کردند و با تصویب این پیشنهاد توسط آنها صورت جلسه ای برای این منظور تنظیم شد تا با امضای مسئولان و افراد حاضر در این جلسه زمینه حل مشکل 11/5 هکتار اراضی صنوف آلاینده بیرجند فراهم شود.