شورای اسلامی شهر بیرجند به شهرداری و راه و شهرسازی 10 روز برای تهیه طرح در خصوص اراضی پادگان مهلت داد.

جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند با حضور اعضای شورای شهر ، شهردار و مدیر کل راه و شهرسازی و معاون حقوقی و املاک این اداره کل برگزار شد.

در این جلسه موضوع اراضی پادگان برای چندمین بار مطرح شد و مهندس میری، رئیس کمیسیون عمران و توسعه پایدار شورا با تاکید بر این که تمرکز شهرداری و راه و شهرسازی باید بر اراضی 38 هکتاری پادگان برای رفع مشکلات موجود باشد، گفت: راه و شهرسازی و ارتش در این اراضی به منافع خود رسیده اند و تنها شهروندان بیرجند با توجه به مطالبه ای که در این مورد داشته اند خسارت دیده اند، لذا شهرداری و راه و شهرسازی باید فرصت را غنیمت بدانند و طرحی در این خصوص تهیه و به شورا برای تایید ارائه کنند تا حداقل در نیمه اول سال خیابان های عدل و معلم بازگشایی شود.

مهندس جاوید، شهردار بیرجند هم خواستار اجرای ضوابط شهرسازی در 33 هکتار اراضی پادگان شد و گفت: باید در طرحی که برای این منظور تهیه می شود ضوابط شهرسازی برای اجرای آن توسط شهرداری مد نظر قرار گیرد تا پس از تایید طرح در شورا برای تصویب به کمیسیون ماده 5 ارسال شود .

دکتر تقی زاده، رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم با بیان این که با توجه به پی گیری های انجام شده، معتقدم در مجموعه شهری بیرجند در خصوص اراضی پادگان به نتیجه نمی رسیم، گفت: یا باید از دفتر مقام معظم رهبری زمانی برای دیدار و طرح این موضوع که مطالبه به حق مردم است، خواستار شویم و یا این که برای تعیین تکلیف بازگشایی خیابان های عدل و معلم طرحی با همکاری شهرداری و راه و شهرسازی تهیه شود.

مهندس داعی، مدیر کل راه و شهرسازی استان هم با اشاره به روند واگذاری اراضی پادگان به راه و شهرسازی طی سال های گذشته گفت: اراضی پادگان100 میلیاد تومان ارزش گذاری شد که 75 میلیارد آن پرداخت و برای 25 میلیارد باقی مانده در سال 92 توافقی بین وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که بر این اساس به جای مبلغ باقی مانده از اراضی پادگان به ارتش واگذار شد اما دو قطعه از این اراضی با کاربری تجاری و مسکونی متعلق به راه و شهرسازی است که حدود 12 هکتار می شود و آماده هرگونه همکاری برای رفع مشکلات موجود هستیم .

در ادامه اعضای شورا از شهرداری و راه و شهرسازی خواستند ظرف 10 روز آینده طرح جامعی برای رفع مشکلات موجود در خصوص اراضی پادگان تهیه و به شورا ارائه کنند.

در ادامه موضوع اراضی زعفرانیه مطرح شد و اعضای شورا به اتفاق از مسئولان راه و شهرسازی خواستند از مسکونی شدن این اراضی دست بردارند تا درآینده مشکلات موجود در مهر شهر در این زمین ها تکرار نشود و با اجرای طرحی برای سرمایه گذاری و گردشگری و... فضای مناسب برای تغییر درچهره شهر بیرجند ایجاد شود.

شهردار هم با اشاره به این که در دوران جدید مسئولیت راه و شهرسازی استان امیدواریم چند پروژه مشترک برای پاسخگویی به دغدغه های مردم در کمربندی، بازگشایی خیابان های معلم و عدل و... اجرایی شود، گفت: با بخشی نگری موفقیتی حاصل نمی شود و اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم پاسخگویی به دغدغه های مردم را با همکاری شهرداری دنبال می کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی هم با تاکید بر این که همه مراحل قانونی برای اجرای طرح اراضی زعفرانیه انجام شده است و ملزم به اجرای آن هستیم، گفت: این طرح 400 هکتاراست که تنها 2/19 درصد آن مسکونی می باشد و 120 هزار نفر جمعیت ساکن در این اراضی را به 42 هزار نفر تقلیل دادیم ،3/3 درصد این زمین ها برای فضای آموزشی و 5/34 درصد برای فضای سبز یعنی یک سوم این اراضی در نظر گرفته شده است.

به گفته داعی آستان قدس شریک راه و شهرسازی در این پروژه است و حدود 114 میلیارد تومان تاکنون در آن سرمایه گذاری شده که در صورت انصراف از اجرای این طرح، باید 40 درصد این مبلغ به آستان قدس پرداخت شود و تعهد می کنیم که خدمات زیربنایی را ه و شهرسازی اجرا کند. از طرفی دیگر اراضی با کاربری های مختلف را به دستگاه های مربوط اعلام کرده ایم تا اقدامات لازم برای احداث آن ها را تا زمان اتمام این پروژه انجام دهند.