جلسه ی شورا با حضور کارشناسان به منظور تعیین تکلیف و بررسی مشکلات بافت فرسوده شهری (طرح فرزان) در محل سالن جلسات شورای شهر بیرجند تشکیل گردید.

جلسه ی شورا سه شنبه 96/11/24 با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، معاونت عمرانی فرمانداری، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان، جمعی از کارشناسان، شهردار و اعضای شورای شهر به منظور تعیین تکلیف و بررسی مشکلات بافت فرسوده شهری (طرح فرزان) در محل سالن جلسات شورای شهر بیرجند تشکیل شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در جلسه شورای شهر بیرجند که با موضوع تعیین تکلیف طرح فرزان برگزار شد با تاکید بر این که توافق با مالکان املاک باقی مانده در محور اصلی فرزان را شهرداری باید انجام دهد و ما تهاتر املاک را انجام خواهیم داد، گفت: در مجموع 130 ملک در محدوده طرح فرزان وجود داشت که 50 ملک داخل و80 ملک دیگر خارج از آن بود.

به گزارش خراسان جنوبی «مهندس جعفری» با بیان این که دنبال جذب اعتبار از تهران برای محور فرزان هستیم، به وجود 13 هزار و120 متر مربع املاک مسکونی در معابر طرح فرزان اشاره کرد و افزود: از این وسعت بیش از 11 هزار متر مربع تملک شده و حدود دو هزار مترمربع باقی مانده است.

«مهندس کمیلی دوست» مدیر عامل شرکت عمران مسکن سازان خراسان جنوبی نیز گفت: شهرداری در سال 91 اعلام کرده است که در صورت تغییر در طرح و تفکیک اراضی باید مجدد توافق انجام و برای صدور مجدد پروانه اقدام شود. وی گفت: در مجموع در محدوده فرزان 57 پلاک مسکونی بوده است که جز هفت ملک بقیه آن ها تملک شده اند. در سال 92 هم طرح بازنگری شده این محدوده ابلاغ شد و به هیچ وجه بحث اقتصادی در تملک واحدهای مسکونی واقع در این طرح مد نظر نبود.

معاون عمرانی فرماندار بیرجند نیز با تاکید بر این که اجرای طرح فرزان خیلی کند پیش می رود گفت: با توجه به این که هم زمان اجرای طرح و هم مدت قرارداد پیمانکار به اتمام رسیده است باید هرچه زودتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

به گفته «مهندس رونقی» اعتماد عمومی مردم در بیرجند برای اجرای طرح فرزان از بین رفته است.

«دکتر جاوید» شهردار بیرجند هم اظهار کرد: باید کار در این زمینه مرحله به مرحله  و در مرحله اول باید اقدام لازم برای تملک هفت ملک باقی مانده انجام شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا نیز گفت: با توجه به این که زمان اجرای این طرح به پایان رسیده است باید تفاهم نامه جدیدی برای ادامه کار با شهرداری منعقد شود.

«دکتر طاهری» افزود: اگر در اجرای طرح تسریع نشود، دستگاه قضایی در این زمینه ورود خواهد کرد.

در پایان جلسه مقرر شد کمیته کارشناسی با حضور نمایندگانی متشکل از : استانداری خراسان جنوبی، فرمانداری شهرستان بیرجند، اداره کل راه و شهرسازی استان، شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی، شورای اسلامی شهر و شهرداری بیرجند تشکیل گردد، تا مسایل و مشکلات مربوط به بافت فرزان را به طور ویژه مورد بررسی قرار دهند.