رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در ابتدای جلسه علنی شورا از برخی پروژه ها از جمله انتقال پادگان، درختان خشک شده و ساخت و سازها در این اراضی، بازگشایی خیابان های معلم و عدل، انتقال صنوف آلاینده، استفاده از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز، رفع مشکل ترافیک به ویژه در خیابان های منتظری و طالقانی و انتقال نیروی انتظامی از حاشیه میدان ابوذر و تخریب ساختمان مربوطه و الحاق آن به باغ ملی به عنوان پروژه های قفل شده در شهر بیرجند نام برد و بر ضرورت تشکیل کارگروهی برای بررسی راه‌های برون رفت از بن بست این پروژه ها تأکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، حجت‌ الاسلام عبدالرزاق نژاد با قدردانی از تلاش اعضای شورا و شهرداری بیرجند در اجرا و به بهره‌برداری رساندن پروژه های مورد نیاز شهر، تلاش و هم افزایی بیشتر به منظور تکمیل پروژه های مورد نیاز شهر که اجرای آن به طول انجامیده است را خواستار شد و گفت: می بایست برنامه ای برای حضور حداقل یکی از اعضای شورا در هر روز به منظور پاسخگویی به مراجعین توسط منشی شورا تنظیم و عملیاتی شود.

وی افزود: به نظر می رسد بهتر است در کنار حضور اعضای شورا و شهردار، کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه، صاحب نظران و دلسوزان شهر برای استفاده از ایده ها و نظرات آنها، تشکیل شود.

در ادامه، اعضای شورا و شهردار در این مورد به تبادل نظر پرداختند و در نهایت مصوب شد کمیسیون‌های شورا رأسا در خصوص تشکیل کارگروه مشورتی با موضوعات مرتبط و تخصصی و با دعوت از صاحب نظران و استفاده از ایده ها و نظرات آنها اقدام نمایند.

همچنین با توجه به اهمیت بحث اولویت بندی پروژه ها، مقرر شد شهرداری لیست ریز پروژه‌های خود را با قید اولویت بندی اجرا به شورا ارائه دهد.

در ادامه جلسه منشی شورا به قرائت نامه های واصله پرداخت و گفت: اعضای شورا در خصوص نامه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبنی بر واگذاری رایگان مکان به منظور برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار، با واگذاری بازارچه جنب فرهنگسرای بزرگ بیرجند به صورت مشارکتی و با تعرفه ۵۰ درصد برای این منظور موافقت کردند.

 دکتر ویدا ناصری در خصوص نامه یک شهروند که در سال ۹۲ با موافقت شورای وقت، تعرفه انتقال زمین ۷۱ مترمربعی را در قالب جوی آب در شرق ملک شخصی اش پرداخت کرده بود اظهار داشت: با نظر اعضای شورا مصوب گردید توافق با این شهروند بر اساس تعرفه های سال پرداخت انجام شود.

در ادامه منشی شورا به طرح مصوبات برگشتی از هیئت تطبیق اشاره کرد و اعضای شورای شهر بیرجند بر مصوبات قبلی خود از جمله ارائه خدمات رایگان اتوبوس های شهری در دو ماه محرم و صفر و تهاتر میان شهرداری و اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان در راستای اجرای پروژه‌های شهرداری که از سوی هیات تطبیق برگشت داده شده بود، اصرار و تأکید کردند.

سپس نامه های دریافتی و گزارش کمیسیون بودجه شورا قرائت شد و مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون بودجه شورا گفت: اعضای شورا، درخواست شهرداری مبنی بر اختصاص ماهیانه مبلغ 70 هزار تومان بابت استفاده کارکنان شهرداری از استخرهای شنا به عنوان یک اقدام فرهنگی ورزشی را منوط به اصلاح آیین نامه رفاهی شهرداری مصوب سال ۹۷ شورای شهر نمودند.

مهندس عباس سروری با اشاره به نامه شهرداری مبنی بر تغییر نرخ متداول تسهیلات دریافتی از 18 به 23 درصد یادآور شد: با نظر موافق اعضا، ارائه تسهیلات به شهروندان در بحث آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار بلامانع خواهد بود.

وی از درخواست شهرداری مبنی بر تشکیل تیم درآمدی برای بررسی پرونده های راکد و بایگانی شده شهرسازی با هدف خلق و تولید منابع درآمدی خبر داد و افزود: اعضای شورا با بحث و تبادل نظر مقرر کردند پیشنهاد مطروحه از سوی شهرداری پس از بررسی به صورت جامع تر و شفاف تری به شورا ارائه گردد.

مهندس سروری ادامه داد: اعضای شورا در خصوص درخواست شهرداری برای ترک تشریفات مناقصه جابجایی مسافران درون شهری و حومه، به پیمانکار مربوطه به مدت ۴ ماه دیگر برای ادامه فعالیت، مهلت دادند.