به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، در جلسه روز گذشته شورای شهر مقرر شد اختصاص اعتبار برای مطالعات تقاطع غیرهمسطح ورودی مهرشهر به عنوان مطالبه از سوی شورا و شهرداری در سفر ریاست جمهوری مطرح شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند  به استناد مذاکرات انجام شده با معاون عمرانی فرمانداری گفت: با الحاق مهرشهر به بیرجند در عمل شهر به دو قسمت تقسیم شده است و می بایست پیگیری برای اتصال این دو منطقه و اجرای مطالبات شهروندان انجام شود.

دکتر رضا حسنی صفت اظهار داشت: بر این اساس قرار است اعتبارات را دولت اختصاص دهد و شورا و شهرداری تخصیص اعتبار برای این مهم را به عنوان مطالبات خود در سفر رئیس جمهور منعکس کنند.

شهردار بیرجند نیز با بیان اینکه اراضی مهرشهر متعلق به راه و شهرسازی است، عنوان کرد: با این وجود شهرداری نمی تواند مطالعات تقاطع غیرهمسطح برای ورودی مهرشهر را انجام دهد.

دکتر مهدی بهترین با بیان اینکه باید این مشکل برای ساکنان شهر بازگو شود، افزود: در صورت ورود شهرداری 400 میلیارد تومان مستثنیات باید تملک شود.

وی با بیان اینکه نظر شورا به استانداری منعکس شده، اضافه کرد: تقاطع ارتش و بلوار شهید صیاد شیرازی در شورای ترافیک مصوب شده و ورودی مهرشهر جزو مصوبات شورای ترافیک نمی باشد.

دکتر بهترین تأکید کرد: اراضی مهرشهر متعلق به راه و شهرسازی است و شهرداری نمی تواند برای مطالعات ورود کند.

رئیس کمیسیون عمران شورا در ادامه این جلسه با اشاره به نامه شهرداری به شورا گفت: بر اساس این نامه، مقرر شده که شهرداری برای مطالعات تقاطع غیرهمسطح از استانداری تقاضای مساعدت کند و این مهم در 30 تیرماه امسال طرح موضوع و مقرر شد شهرداری مطالعات اولیه برای تقاطع غیرهمسطح خیابان ارتش، ورودی مهرشهر و بلوار صیاد شیرازی و مطالعات بازنگری و تکمیلی تقاطع ارتش و بلوار شهید صیاد شیرازی را در دستور کار خود قرار دهد.

 ویدا ناصری افزود: بر اساس این نامه از معاونت عمرانی استانداری درخواست مساعدت و تخصیص بودجه شد که با توجه به مذاکرات شفاهی صورت گرفته و بند ۱ مصوبات پنجمین جلسه شورای ترافیک استان در 30 مهر ماه امسال مشخص شد استانداری نمی تواند برای تقاطع مذکور بودجه به شهرداری اختصاص دهد.

 به گفته وی بر اساس این نامه مقرر شد شهرداری مطالعات تقاطع غیرهمسطح را انجام داده و سپس برای اجرای این پروژه، بودجه لازم در اختیار شهرداری قرار گیرد بنابراین شهرداری موظف به اجرای مطالعات و برآورد ریالی اجرای هر سه تقاطع می باشد.

مهندس مرتضی یزدان شناس عضو شورا نیز با اشاره به پیام یکی از شهروندان گفت: با توجه به جمعیت 30 هزار نفری مهرشهر و وجود یک ورودی، پیگیری این مساله و حل مشکل شهروندان مهرشهر ضروری می باشد.

کمیسیون عمران

در ادامه رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند با اشاره به برگزاری جلسه با صنوف آلاینده به عنوان مصوبه جلسات گذشته گفت: یکی از خواسته ها و مطالبات صنوف آلاینده پرداخت قدرالسهم تعاونی صنوف آلاینده از محل 30 درصد به مبلغ 2 میلیارد و 850 میلیون تومان بوده که می بایست به صنوف پرداخت گردد و صنوف خواستار پرداخت این میزان بدهی شهرداری به صورت زمین و یا نقدی می باشند.

مهندس ویدا ناصری از دیگر مطالبات صنوف به صدور مجوز لازم برای نصب تابلو در حاشیه بلوار پیامبر اعظم(ص) توسط شهرداری، نحوه محاسبه پسماند و بازنگری لازم در راستای مساعدت به صنوف آلاینده در موعد بررسی دفترچه های تعیین هزینه، مساعدت شورای شهر برای پیگیری مشکلات صنوف آلاینده با دیگر سازمان های زیربط و.... اشاره کرد.

 شهردار بیرجند با توجه به حمایت های صورت گرفته شهرداری از صنوف آلاینده گفت: در صورت عدم پرداخت هزینه ها مجوزی از سوی شهرداری صادر نمی شود اما با این حال، صدور مجوزهای لازم برای صنوف نشان از مساعدت شهرداری دارد.

دکتر بهترین با اشاره به پرداخت مبلغ 800 میلیون تومان برای هزینه حفاری لوله گاز تصریح کرد: مقرر شد استانداری این رقم را به شهرداری (مصوبات و پیشنهادات سفر دوم) اختصاص دهد.

به گفته وی از 2 میلیارد و 850 میلیون تومان بدهی شهرداری به صنوف آلاینده، شهرداری 800 میلیون تومان بابت حفاری نگه می دارد که در صورت پرداخت استانداری این رقم به صنوف پرداخت خواهد شد.

شهردار بیرجند درخصوص مابقی بدهی به صنوف آلاینده تأکید کرد: مابقی بدهی به صورت تهاتر و خدمات ارائه می شود که با توجه به خواسته صنوف مبنی بر اختصاص زمین در ازای بدهی، زمینی از سوی شهرداری در اختیار صنوف قرار نمی گیرد و می توان میزان بدهی باقیمانده را پس از بررسی به صورت نقدی پرداخت کرد.

کمیسیون فرهنگی، ورزشی

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای شهر بیرجند به بازدید از دو زورخانه با مدیریت شهرداری اشاره کرد و گفت: در بازدید به عمل آمده از زورخانه موسی ابن جعفر (ع) نیاز به تأمین تجهیزات، بازسازی و... ملموس بود و بر این اساس مقرر شد دو تن از اعضا از نزدیک مشکلات زورخانه را بررسی و برآورد هزینه های لازم را به کمیسیون اعلام نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی عبدالرزاق نژاد یادآور شد: بر اساس برآورد اولیه، ساماندهی زورخانه نیاز به 100 میلیون تومان اعتبار دارد که لازم است پس از بررسی مجدد و ارجاع آن به کمیسیون فرهنگی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

 به گفته وی می توان از زورخانه به عنوان پایگاه فرهنگی، مذهبی و ورزشی یاد کرد چرا که شاهد برنامه های متنوع فرهنگی، ورزشی و... در زورخانه هستیم.

 حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد؛ احیا و راه اندازی مجدد باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری را خواستار شد.

 یکی از اعضای شورا با بیان اینکه هیأت های ورزشی به مناسبت های مختلف خواستار مساعدت مالی از سوی شهرداری هستند، گفت: با احیای این باشگاه، اعتبارات شهرداری به صورت متمرکز در این باشگاه و با نام شهرداری هزینه می شود.

مهندس عباس سروری هزینه احیای باشگاه را به مراتب کمتر از کمک های صورت گرفته به هیأت های ورزشی دانست.

شهردار بیرجند از اقدامات مهم شهرداری در این زمینه به ورزش همگانی اشاره کرد و گفت: ورزش همگانی در دو پارک شمال و جنوب شهر توسعه یافته و 20 میدان بسکتبال در 20 پارک شهر نوسازی و راه اندازی شده است.

دکتر بهترین با بیان اینکه باشگاه داری پر هزینه است، افزود: ...

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم با بیان اینکه اکثریت اعضا با تجهیز باشگاه موافق هستند، با توجه به ابهام در برخی زوایای مطرح شده خواستار برگشت این موضوع به کمیسیون فرهنگی برای بررسی جدی تر و ارائه خدمات، اساس نامه و... آن در جلسه هفته آینده به شورا شد.

 در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی یادآور شد: سال گذشته نمایشگاهی توسط گروه جهادی زمینه سازان ظهور در محل مزار شهدای باقریه برگزار شد که مورد استقبال مردم و مسئولان قرار گرفت و این گروه خواستار مساعدت مالی برای راه اندازی نمایشگاه می باشند.

 پس از بحث و تبادل نظر بر اساس نظر اکثریت اعضا مقرر شد کمک 10 میلیون تومانی به این گروه انجام شود.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد از شهردار خواست با توجه به قرار داشتن در آستانه نوروز برای المان های نوروزی، برنامه ریزی انجام شود تا امسال شاهد نصب المان هایی در شأن مردم و شهر باشیم.

شهردار بیرجند با بیان اینکه المان های نوروزی به مرحله انعقاد قرارداد رسیده، ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان کم بود با این وجود داوری با کمک اساتید دانشگاه انجام و در پایان 22 المان (جشنواره، کارگاه زیبا سازی و...) و یک مورد ریسه بندی با اعتباری بالغ بر 2.1 میلیارد تومان در دستور کار است.

در ادامه این جلسه نامه های ارسالی توسط منشی شورا قرائت گردید.

یکی از نامه ها درخواست اداره راه و شهرسازی از شهرداری مبنی بر معرفی سه محله کم برخوردار بود که در این راستا محلات باقریه، نیرو هوایی، کارگران، جوادیه، موسی ابن جعفر، نرجس و 17 شهریور به عنوان محلات کم برخوردار معرفی شده اند.

شهردار بیرجند در پاسخ به درخواست عضو شورا مبنی بر معرفی برخی محلات مانند سراب و معصومیه پایین هم جزو محلات کم برخوردار گفت: شاخص های انتخاب محلات بازآفرینی مشخص است و بر همان مبنا انتخاب صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران در این زمینه با بیان اینکه محله سراب جزو محلات بازآفرینی نیست، گفت: محلات هدف بازآفرینی خطی از میدان ابودر تا فلکه طالقانی است و محدوده های شمال خط، محدوده هدف بازآفرینی است و برای تغییر محدوده باید ستاد تشکیل شود.

 پس از بررسی مقرر شد نامه ای جدا پیوست شده و محلات سراب و معصومیه پایین هم به عنوان محلات کم برخوردار معرفی شوند.

سروری منشی شورا نامه ای از شهرداری به شورا مبنی بر احداث فضای سبز در سپیده و سراب قرائت کرد که بر این اساس باید اداره راه و شهرسازی، اراضی با کاربری فضای سبز را در اختیار شهرداری قرار دهد.

دکتر حسنی صفت به مکاتبه اهالی سراب با شورا اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین زمین با کاربری فضای سبز، اعتبارات لازم برای احداث فضای سبز تأمین خواهد شد.

در ادامه نامه شهرداری مبنی بر اعمال سیاست های تشویقی قرائت شد. بر اساس این نامه، شهرداری در نظر دارد در راستای سیاست های تشویقی و با هدف درآمدزایی به مناسبت ایام الله دهه فجر شرایط و تسهیلات ویژه ای برای شهروندان در حوزه عوارض شهرسازی اعمال کند.  

 سروری گفت: بر اساس این نامه تخفیفات از اول دی ماه شروع و تا 15 اسفندماه ادامه دارد و عوارض آن دسته از درخواست های شهرسازی شهروندان در بازه زمانی اول تا 30 دی ماه که به صورت نقدی پرداخت شود با 20 درصد تخفیف و از تاریخ اول بهمن ماه تا 15 اسفندماه با 15 درصد تخفیف محاسبه می شود.

 به گفته وی اعتبار فیش های صادره جهت پرداخت و اعمال تخفیف در بازه زمانی تعریف شده حداکثر 10 روز کاری است.

 وی یادآور شد: تخفیفات فوق به استثنای جریمه کمیسیون ماده 100، عوارض زیربنایی، پذیره، آماده سازی، عوارض تفکیک، هزینه کارشناسی و تأیید نقشه، تشکیل پرونده و نوسازی بوده و شامل دستگاه های اجرایی، بانک ها، موسسات اعتباری، مراکز نظامی و انتظامی و سازمان های دولتی نمی شود.