به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همراه با شهردار، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و جمعی از مدیران شهری به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

نماینده ولی فقیه در استان روز جاری در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و جمعی از مدیران و کارکنان سازمان آتش‌نشانی که به مناسبت هفتم مهر ماه روز آتش‌نشانی و ایمنی انجام شد گفت: حفظ جان و مال مردم دو عنصر اصلی است و از نظر شرعی اهمیت زیادی دارد چنانچه اگر جان یک انسان را نجات دهی گویا عالمی را نجات داده‌ای و این مساله موضوعی قابل تامل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی به اهمیت و ارزش کار آتش‌نشانان اشاره کرد و افزود: عوامل خدمتگزار، زحمتکش و فداکار آتش‌نشانی که یکی از وظایف ایشان اطفاء حریق می باشد، دوستان ناشناخته روز حادثه هستند و کار آنها مقدس است.

وی با اشاره به اینکه زمان برای آتش نشانان با ثانیه ها سنجیده می شود اظهار داشت: آتش‌نشانی و مقابله با انواع حوادث در درجه اول انگیزه می‌خواهد چون بازی کردن با جان است و وقت اداری و ساعت مشخصی ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: تخصص و آموزش برای این عزیزان ضروری می باشد به گونه‌ای که فرد بر تمام زوایای احتمالی حادثه مسلط بوده و مساله را جامع ببیند، لیکن در کنار آن باید تجهیزات لازم را در اختیار بگیرد زیرا هرچه فردی فداکار و مسلط باشد بدون تجهیزات، کار پیش نمی‌رود.

امام جمعه بیرجند رفع موانع را از دیگر الزامات کار آتش‌نشانی ذکر کرد و ادامه داد: برخی ساختمان‌ها به دلیل قدمت بالا و در مواردی با توجه به نوع ساخت و ساز تبدیل به مانع می‌شوند که یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر می بایست رفع این موانع باشد که با گذاشتن مصوبه، مکان هایی که مانع هست، بازدید و استانداردسازی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: برخی ساختمان و ابنیه‌هایی که خطرهای عمده برای جامعه دارد از بابت حقوق عامه باید به دادستانی گزارش شود و دادستان به عنوان مدعی‌العموم به‌خصوص در مورد ساختمان‌های بدون مجوز و پایان کار ورود کند تا آتش در یک ساختمان به جاهای دیگر سرایت نکند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این دیدار منشأ تصمیمات جدیدی برای بیرجند و سایر شهرها باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این دیدار، هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی را بهانه ای برای پاسداشت و نکوداشت زحمات آتش نشانان عنوان کرد و گفت: گستردگی حیطه کاری آتش نشانان در هنگام حادثه، حضور به موقع و موثر در زمان بروز حوادث با امکانات محدود؛ سختی و مشقت کار این عزیزان را دوچندان می کند.

دکتر رضا حسنی صفت اظهار داشت: آتش نشانان شهرداری بیرجند علاوه بر ارائه خدمات در حوزه خدماتی شهر، شهرک ها و شهرهای اطراف در استان را نیز پوشش می دهند.

وی با اشاره به ضرورت امر آموزش و تهیه تجهیزات مناسب برای آتش نشانان همراه با تعهد کاری به همراهی دستگاههای اجرایی در مباحث ایمنی اشاره کرد و یادآور شد: احترام به قوانین برای جلوگیری از بروز حوادث مختلف ضروری است و می توان ادعا نمود شهروندان این شهر نسبت به ادارات دولتی قانونمدارتر هستند.

شهردار بیرجند نیز در جریان این دیدار گفت: کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش آتش‌نشانی مرکز استان است و در سال‌های گذشته با بازنشسته شدن تعداد زیادی از نیروها، نیروی جدیدی استخدام نشده که نیازمند نگاه ویژه در جذب نیرو می باشیم.

دکتر مهدی بهترین تجهیز ایستگاه‌های تازه تاسیس، کمبود خودروی عملیاتی، قدمت ناوگان و بالابر ۳۲ متری را از دیگر نیازهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند عنوان کرد.

وی از تجهیز آتش‌نشانی بیرجند به تجهیزات غواصی و شیمیایی نیز خبر داد و عنوان کرد: خرید خودروی ۸.۵ تن و افزایش ۳۰ درصدی اعتبارات آتش‌نشانی از مهمترین اقدامات در کنار درخواست استخدام ۱۵ نیروی جدید بوده است.