رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند به مناسبت روز شوراها با خبرنگاران بیان داشت:

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با تبریک روز ملی شوراها گفت به فرمان رهبر کبیر انقلاب راه اندازی شوراها سال 58 در قانون اساسی قرار گرفت تا سرنوشت مردم توسط خود آنها در کنار سیستم دولتی تعیین شود و منتخبان آنها بتوانند به خوبی انعکاس دهنده مسایل و مشکلات مردم به مسئولان باشند و با کار کارشناسی به عنوان پارلمان محلی تصمیم های گرفته شده را اجرا کنند.

دکتر تقی زاده در جمع خبرنگاران با بیان این که اعضای شواری اسلامی شهر بیرجند با عمل به وظایف نظارتی، مشورتی و اجرایی پروژه های عمرانی شهری مانند اجرای سایت پسماند، بهسازی و آسفالت معابر، زیباسازی میدان های شهر، کلنگ زنی احداث 14 پارک در نقاط مختلف شهر به ویژه در مهرشهر، بهسازی بوستان جنگلی و … را فراهم کردند، می گوید: پیگیری لازم برای تصویب طرح تفصیلی و جامع مدیریت شهری و طرح جامع ترافیک شهر و … در این دوره انجام شد و با افتتاح بزرگنرین فرهنگسرای شهر فضای مناسب و در خور و شأن مردم برای اجرای برنامه های فرنگی فراهم شد.

رئیس شورای شهر با اشاره به این که بودجه همه پروژه های عمرانی شهرداری تأمین شده است، می گوید: با توجه به فاصله بین شمال و جنوب شهر بیرجند از نظر زیرساخت های شهری، حدود 70 درصد بودجه شهرداری برای اجرای برنامه های زیرساختی مانند خط انتقال آبیاری فضای سبز، ایجاد فضاهای سبز و احداث پارک های آیت الله بهجت، الهیه، 9 دی و … بازگشایی محور فرزان و ایجاد پل موسی بن جعفر(ع) در شمال شهر هزینه و سال گذشته 25 میلیارد تومان برای آسفالت این منطقه تأمین شد.

او از کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی پارک شهید احمدی روشن و ایجاد بازارچه ملی در شمال شهر بیرجند عنوان اقدامات دیگر شهرداری در این منطقه یاد می کند و می افزاید: در طرح تفصیلی شهر با توجه به تراکم جمعیتی و نوع کاربری ها محدودیت هایی وجود داشت که به شهرداری بر نمی گردد و باید زمین لازم برای اجرای طرح های مد نظر در اختیار شهرداری قرار گیرد.

رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه فاز اول بوستان جنگلی مشتمل بر ده ها پروژه: باغ پرندگان، فضاهای تفریحی متعدد، شهربازی، زمین های ورزشی، و … در ماه های آینده به بهره برداری می رسد. و جزو پروژهایی است که در سال های آینده باید تکمیل شود می گوید: موانع موجود برای انتقال صنوف آلاینده با پیگیری های اعضای شورا برطرف و زمینه برای استقرار این واحدها در مکان مدنظر فراهم شده است و حدود 600 پروانه ساخت برای واحدهای مدنظر صادر شده است که باید شتاب بیشتری پیدا کند و افرادی که به آنها زمین تحویل شده حق فروش آن را ندارند و هر گونه نقل و انتقال و خرید و فروش این اراضی به لحاظ قانونی باطل است.

دکتر تقی زاده با اعلام این که در این دوره با تعامل شورا و شهرداری آن چه امکان داشت اجرایی شد، و شورا و شهرداری آینده می توانند پروژه های مورد نیاز دیگری از جمله، با اجرای طرح های بزرگ مانند ایجاد تقاطع های غیر هم سطح در نقاطی که ضرورت آن احساس می شود، تعریض برخی از خیابانها و تعیین تکلیف آنها و اجرای طرح تفکیک زباله در مبدا و مقصد که سایت آن در این دوره ایجاد می شود را در دستور کار قرار دهند.

به گفته وی محله سراب جزو محلات مورد تأکید اعضای شورا برای تأمین زیرساخت ها بود و چندین مرتبه با شهردار در این باره صحبت کردیم اما به دلیل مشکلات مالکیتی که در این محله وجود دارد زمینه برای اقدامات شهرداری در آن فراهم نشده است و از مواردی است که باید پیگیری لازم برای اجرای زیر ساخت های شهری براساس راهکارهای مورد نظر فراهم شود که شورا و شهردار آینده باید اقدامات لازم را انجام دهند.

در خواست های زیادی به خصوص از سوی شهروندان و به خصوص کسبه برای بهسازی میدان شهدا داشتیم و لذا بهسازی این میدان در دستور کار قرار گرفت و کار طراحی توسط طراحان و مشاور انجام شد.

نظر شهرداری و کارشناسان در خصوص المان موجود میدان که صرفا یک قاب است این بود که این المان تناسبی با میدان شهدا ندارد و بهتر است یک المان با کیفیت تر و زیباتر، مناسب با نام شهدا تهیه و نصب گردد و جلوه خوبی هم به میدان بدهد.

برای این منظور، فراخوانی برگزار شد و طرح هایی ارسال گردید و از آنجا که بنیاد شهید هم باید در این خصوص اظهار نظر می کرد، نظر بنیاد شهید اخذ شد که در نهایت، هیچ یک از طرح ها مورد تایید بنیاد شهید واقع نشد. البته از بنیاد شهید خواسته شد تا اگر طرح دیگری دارند ارائه دهند تا نسبت به ساخت و نصب آن اقدام گردد که گفته شد طرحی نداریم و همان قاب قبلی نصب شود. با اینحال نظر شهرداری و کارشناسان، تهیه و نصب المان جدید بود و لذا پیگیری برای تهیه طرح دیگری انجام شد که مورد موافقت کمیسیون زیبا سازی شهرداری هم قرار گرفته و چنانچه نهایی شود با اخذ موافقت بنیاد شهید، نسبت به ساخت آن اقدام و برای نصب آماده خواهد شد در غیر این صورت همان قاب قبلی رنگ آمیزی و نصب خواهد شد. دکتر تقی زاده در خصوص آرامستان جدید هم می گوید: راه و شهرسازی برای ایجاد آرامستان جدید که از طرح های بلند مدت شهرداری است زمینی تحویل شهرداری داده است اما از آنجا که ایجاد زیرساخت های مد نظر هزینه بر است، شهرداری و شورا متقاضی زمینی در مجاورت این زمین با حدود 80 هکتار شده اند که راه و شهرسازی هنوز موافقت نکرده است و از استاندار درخواست کرده ایم این زمین در اختیار شهرداری قرار گیرد تا اقدام لازم انجام شود.

او با اشاره به مشکل بوجود آمده در باره اراضی پادگان می گوید: آن چه لازم بود را در جلسات مختلف مطرح کردیم و مکاتبات مد نظر را انجام دادیم ولی شورا و شهرداری ضمانت اجرایی و تصمیم گیری در این باره را ندارند و نوع کاربری ها باید متناسب با ضوابط شهرسازی باشد که در کمیسیون ماده 5 مطرح است. و براساس طرح تفصیلی شش متر در خیابان ارتش تعریض انجام شد و برای تعریض بیشتر باید توسط شهرداری برای تملک زمین اقدام شود و اگر این موضوع تعیین تکلیف و نسبت به نوع کاربری توافق شد برای بازگشایی خیابان های عدل و معلم از اراضی ارتش اقدام خواهد شد.

رئیس شورای شهر بیرجند می گوید برای جبران فضای سبز در اراضی پادگان بخشی از آن با ایجاد باغ مفاخر اجرایی می شود و پرونده قطع درختان در اراضی پادگان هم به کمیسیون قطع اشجار شهرداری برای تصمیم گیری ارجاع شده است.

دکتر تقی زاده گفت: شورای پنجم طی 4 سال گذشته با میانگین برگزاری 2 جلسه در هفته و با برگزاری جلسات کمیسیونهای پنج گانه حدود 500 مصوبه داشته است که این را در راستای پاسخگویی مردمی دانست. وی از شرکت اعضای شورا در کمیسیون های پنجگانه و حضور هر روز نایب رئیس شورا در شورا برای پاسخگویی به مراجعات مردم یاد می کند.