در جلسه شورای شهر بیرجند بر ایجاد هر چه زودتر زیر ساخت های معبر فرزان توسط دستگاه های اجرایی تاکید شد.

جلسه شورا با تلاوت قرآن کریم و خیرمقدم رئیس شورا با حضور نمایندگان دستگاه های خدمات رسان، اعضای شورا ، شهردار و اصحاب رسانه تشکیل شد.

شهردار بیرجند در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند که با حضور نمایندگان دستگاه های خدمات رسان برگزار شد، اظهار داشت: پروژه فرزان از سال ۸۳ به عنوان یکی از مهمترین پروژه های اثر بخش ترافیکی و اجتماعی و برخورداری یکسان محلات مختلف از خدمات شهری در شهر بیرجند کلنگ زنی شد ه است.

جاوید طولانی شدن این پروژه را موجب به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم و شهرداری دانست و افزود: بازگشایی کامل سی متری فرزان هفته گذشته، برای ایجاد خدمات لازم به مردم، توسط دستگاه های خدمت رسان انجام شد. امسال هفت میلیارد تومان برای تملک ۹ واحد تجاری و ۷ واحد مسکونی با وجود نبود در آمد کافی برای شهرداری بیرجند عملی شد.

وی با بیان این که اگر بخواهیم پروژه طرح فرزان در دهه فجر به بهره برداری برسد به دلیل این که بسیاری زیر ساخت ها مربوطه به سال های گذشته است نیاز به همکاری همه دستگاه های خدمات رسان مرتبط با این طرح چون راه و شهرسازی، شرکت آب، مخابرات، گاز و برق داریم. در این زمینه نباید کوچکترین حقی از شهروندان و دولت ضایع شود و شهرداری توان پرداخت هزینه جا به جایی زیر ساخت های مورد نظر در معبر فرزان را ندارد و بر اساس قوانین موجود ۳۰ درصد از بودجه سالیانه دستگاه های خدمات رسان باید در محدوده بافت فرسوده هزینه شود.

معاون راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام این که در هفت شهر از استان خراسان جنوبی، بافت فرسوده وجود دارد، گفت: هزار و ۳۲۰ پروژه در بافت های فرسوده این هفت شهر تعریف و سهم دستگاه های خدمت رسان نیز مشخص شده است.

احمد ولی پور مطلق افزود: در محدوده طرح فرزان ۱۲۷ قطعه را تملک کرده ایم که ۴۰ قطعه آن با 20 هزار متر مربع در معبر اصلی فرزان است وبرای رفع مشکلات مربوط به کاروانسرای مستوفی با ورثه مرحوم حسین پور توافقاتی اجام شده است اما برای سایر معابر فرزان هم که به لحاظ اختلاف ارتفاع مشکلاتی دارند باید فکری شود .

ابراهیم تقی زاده رئیس شورای شهر بیرجند گفت: باید هماهنگی های لازم برای ارائه خدمات به مردم در این محدود انجام شود واگر با مالکان کاروانسرای مستوفی توافقی انجام شده آنها نباید از ادامه کار ممانعت کنند.

هادی منصوریان معاون بهره برداری شرکت برق خراسان جنوبی خاطر نشان کرد، در طرح فرزان برای هزینه جا به جایی زیر ساخت ها دو راه وجود دارد، یا شهرداری هزینه های مربوط را به شرکت برق پرداخت کند و یا این که این هزینه ها به پیمانکاران مورد تأیید شرکت برق خراسان جنوبی پرداخت شود.

رونقی معاون فرمانداری بیرجند گفت: با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بهره برداری از معبر فرزان در دهه فجر پیش بینی شده لذا دستگاه های خدمات رسان باید در ایجاد زیرساخت های مورد نیاز خارج از بوروکراسی اداری شتاب کنند. در ادامه جلسه شورا هریک از نمایندگان دستگاه های اجرایی نظرات خود را بیان و مقررشد این دستگاه ها زیر ساخت های مورد نیاز را در معبر فرزان ایجاد کنند و در صورت نیاز فرمانداری در این زمینه کمک مالی کند.

در جلسه شورا:

رئیس هیئت کشتی استان هم با حضور در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: خوابگاه استاندارد برای میزبانی مسابقات ورزشی کشوری در استان وجود ندارد و مسئولان خراسان جنوبی باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

به گفته عباس سروری تلاش های زیادی برای رسیدن کشتی خراسان جنوبی به جایگاه واقعی آن انجام شده است و 25 اعزام به رقابت های کشوری شامل هفت مورد انتخابی تیم ملی ، افزایش تعداد مربیان از ۱۷ به بیش از ۳5 نفر و داوران از پنج به 23 نفر ، کسب رتبه هشتم کشوری توسط بانوی کشتی گیر استان و... از جمله اقدامات انجام شده است.

او با اشاره به این که در ماه های گذشته سه میزبانی کشتی آزاد خردسالان و کشتی شرق کشور برگزار شد و هفتم و هشتم آذر میزبان مسابقات کشتی المپیاد فرنگی نونهالان هستیم خاطرنشان کرد: برای برگزاری مسابقات کشوری مشکلات فراوانی در مرکز استان وجود دارد که نبود خوابگاه استاندارد مهم ترین آن است.

جاوید شهردار بیرجند هم با اعلام این که شهرداری برای تامین زیرساخت ورزش همگانی اقدامات خوبی در پارک های شهر انجام داده و درپارک خطی پیست دوچرخه سواری و پیاده روی و در پارک جنگلی مجموعه ورزشی پیش بینی شده است گفت : شهرداری به شکل تخصصی حق ورود به حوزه ورزش را ندارد مگر در مواردی که ثابت شود خروجی ملی و بین المللی خواهد داشت.

دکتر تقی زاده رئیس شورای شهر بیرجند هم ساخت خوابگاه ورزشی برای رفع مشکل اسکان ورزشکاران را از وظایف اداره کل ورزش وجوانان دانست و خواستار حضور مدیر کل ورزش و جوانان در یکی از جلسات شورا برای بررسی موضوعات این حوزه شد.