به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته جلسه علنی شورا با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با طرح موضوع مراسم نکوداشت مشاهیر برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در این جلسه با بیان اینکه برگزاری این مراسم از شورای چهارم و پنجم در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار داشته که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد هدف از برگزاری همایش مشاهیر را معرفی نخبگان و مشاهیر فرهنگی به عنوان هویت و آبروی منطقه به نسل جوان و نوجوان و تداوم و ادامه راه بزرگان و مشاهیر اعلام کرد و اظهار داشت: مورادی از قبیل استفاده از اسامی مشاهیر و بزرگان شهر در نامگذاری های سطح شهر و تدوین کتابی توسط شهرداری در معرفی مشاهیر از جمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده و در دست اقدام می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه همایش و مراسم نکوداشت تا کنون در مرحله اجرا قرار نگرفته در شورای ششم با هدف اجرای حتمی کار وراد عمل شدیم و پس از طرح موضوع در کمیسیون فرهنگی و موافقت اعضای کمیسیون با برگزاری این مراسم؛ موضوع در شورا و هیئت رئیسه نیز مطرح شد که با موافقت اعضا و شهردار بیرجند مواجه گردید.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند یادآور شد: پس از اخذ نظرات موافق و همراهی اعضا و شهردار با این برنامه، گروه مشورتی با حضور دستگاههای ذیربط و شخصیت های فرهنگی شهر در شورا تشکیل شد که پس از اعلام نظر مساعد اعضا در خصوص برگزاری این مراسم، مقدمات موضوع، تحت سه موضوع اصلی عنوان، زمان برگزاری و اجرای برنامه در سطح شهر یا استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است در ادامه نظرات و پیشنهادات اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند در خصوص چگونگی اجرای مراسم، زمان اجرا، بالا بردن وزن مراسم با معرفی مشاهیر استان، تعیین بودجه، شکل گیری دبیرخانه و ... مطرح گردید.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه ضمن تقدیر از دید مسئولانه و وسیع اعضای شورا در مدیریت شهری که بی شک عامل توسعه منطقه می باشد اظهار داشت: با توجه به سبقه استان در معرفی به عنوان شهر علم و ادب و ... لیکن تاکنون اقدامی به این خوبی را شاهد نبوده ایم.

صفری با اشاره به اینکه نظرات اعضای شورا در این خصوص قابل تقدیر و به جا بودگفت: بهتر است با دید کلان استانی، سبقه علمی و تاریخی استان معرفی شود و با محدود کردن دامنه اندیشمندان، این موضوع را در کلان استان به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه می بایست تجلیل از پدران علم و اندیشه استان محور کار قرار گیرد اضافه کرد: پس از برنامه ریزی و مشخص نمودن هزینه ها توسط شورای شهر و شهرداری می توانیم در بحث اجرا از مشارکت ادارات و دانشگاهها در این خصوص بهره بریم.

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری با اشاره به استفاده از ظرفیت بودجه ای شهرهای استان در صورت اجرای برنامه به صورت استانی و استفاده از تجارب سایر همایش ها یادآور شد: بهتر است جلسه ای با معاونت سیاسی استانداری جهت تشریح مراسم برگزار شود و قطعاً حمایت و همکاری استانداری کمک بزرگی در این راه خواهد بود.

شهردار بیرجند نیز در ادامه ضمن تقدیر از مباحث خوبی که مطرح شد اذعان داشت: اقدام سخت و بزرگی پیش رو داریم و علیرغم پیگیری شوراهای چهارم و پنجم، شهرداران وقت به دلیل حجم سنگین کار از اجرای آن ممانعت کردند.

دکتر مهدی بهترین با اشاره به عنوان همایش به مراسم نکوداشت مفاخر علم و ایمان اشاره کرد و گفت: اردیبهشت ماه و همزمان با ایام گرامیداشت هفته شوراها زمان مناسبی برای برگزاری این مراسم می باشد.

وی افزود: در صورت برگزاری این مراسم به صورت استانی، قطعا مساعدت و همکاری استانداری مورد انتظار است.