رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: کلید کاهش آسیب های اجتماعی، ارائه خدمات و برنامه های فرهنگی می باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر که با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت:  باید با هم افزایی، توسعه همه جانبه در امر کتاب، کتابخوانی و کتابخانه ها شکل گیرد چرا که توسعه این حوزه به کاهش آسیب های اجتماعی منجر خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این جلسه را رفع ابهامات در خصوص پرداخت نیم درصد سهم شهرداری به نهاد کتابخانه ها عنوان کرد و افزود: اجرای قانون، فصل الخطاب بوده و باید با همراهی، همدلی و اخلاق حسنه مشکلات را مرتفع کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند اذعان داشت: ایجاد دغدغه فرهنگی میان آحاد مردم بسیار مهم است، اگر عموم مردم نیاز به مطالعه را در خود احساس کنند این امر در راستای ترویج الگوی زندگی اسلامی و ایرانی نقش مهمی خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد شهرداری و کتابخانه ها را دارای وظیفه مشترک خدمت رسانی به عموم مردم و شهروندان دانست و یادآور شد: این  دو نهاد با اشتراک در اهداف، در وظایف سازمانی خود مسئول خدمت رسانی به همه اقشار هستند لذا همراهی، همدلی و همکاری آنها می تواند در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی، شورای اسلامی شهر و شهرداری برای نامگذاری معابر، خیابان و ... به نام کتاب، نویسندگان و... مشکلی ندارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند به طلب پنج میلیارد تومانی نهاد کتابخانه ها از شهرداری بیرجند از سال ۸۴ تا ۱۴۰۲ بدون ضرایب به روزرسانی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، شهرداری های هر شهر باید نیم درصد درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه ها واریز کنند.

حاجی خواستار واریز نیم درصد سهم کتابخانه های استان از سوی شهرداری شد و با بیان اینکه در صورت عدم واریز از طریق وزارت کشور ورود کرده و این رقم از استان خارج خواهد شد، گفت: سهمیه واریزی شهرداری برای خدمت به مردم هزینه می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گریزی به کتابخانه حضرت خدیجه کبری (س) زد و گفت: املاک ما از دیگر ارگانهایی مانند اداره اوقاف و امور خیریه، شهرداری و... است.

وی با اشاره به این مهم که این مکان ابتدا محلی برای قرائت خانه بوده و بعدها به کتابخانه ارتقا یافته است، افزود: توان پرداخت اجاره بها را نداریم و نباید بدهی شهرداری منوط به پرداخت اجاره بها باشد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم نامگذاری معابر، خیابان و میادین با نام کتاب، خواستار تحقق این مساله شد.

شهردار بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه در دو سال مدیریتی معادل چهار سال شهردار قبل، اعتبار به حساب نهادکتابخانه ها واریز شده است، از دریافت لوح های تقدیر از سوی نهاد کتابخانه ها در این زمینه خبر داد و گفت: تفریغ بودجه ۱۴۰۱ و ۶ ماهه ابتدایی امسال شهرداری هنوز در شورا تصویب نشده است و مبالغ پرداختی به نهاد کتابخانه ها تاکنون به صورت علی الحساب بوده است.

دکتر مهدی بهترین خواستار اعلام گزارش از سوی اداره کل کتابخانه ها در خصوص مبالغ واریزی از سوی شهرداری از محل عوارض دریافتی از شهروندان شد و اضافه کرد: بر اساس مصوبات جلسه انجمن کتابخانه های استان مقرر شد معابری در سطح شهر با نام کتاب نامگذاری گردند.

لازم به ذکر است در ادامه مسئول امور مالی شهرداری نیز به تسویه حساب با اداره کل کتابخانه ها تا پایان سال 95 اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون علی الحساب بالغ بر یک میلیارد و ۸۵۰ میلون تومان به حساب نهاد کتابخانه ها واریز شده که پس از تصویب تفریغ بودجه و احتساب دو سال اجاره بهای کتابخانه خدیجه کبری(س) می توان ارقام بدهی و ... را مشخص نمود و در صورت وجود بدهی آن را پرداخت کرد.

شایان ذکر است در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند نیز به بیان نقطه نظرات خود در خصوص حل مشکلات، بدون تشویش در اذهان عمومی با پیگیری و مکاتبه از مراجع قانونی پرداختند.