به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند، اعضای پارلمان شهری بیرجند بار دیگر در راستای حل مشکل انتقال دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به قاین بنا به درخواست های مکرر خانواده های دانشجویان، روز گذشته در جلسه ای با حضور فرماندار بیرجند، نمایندگان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی و جمعی از والدین دانشجویان به بررسی این موضوع پرداختند.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اینکه شورای شهر از یک ماه پیش به موضوع انتقال دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ورود پیدا کرده،گفت:در دعوت قبلی از رئیس دانشگاه فرهنگیان به شورا، اعضای شورای شهر از پاسخ  های ارائه شده قانع نشدند و علی رغم آمادگی شورا برای حل  مشکلات، ایشان  با سکوت جلسه را ترک کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد به نامه مکتوب شورای شهر و دادن 5 امتیاز به دانشگاه فرهنگیان برای انتقال دانشجویان به بیرجند و عدم دریافت پاسخی از سوی ریاست دانشگاه اشاره کرد.

وی بر  آمادگی شورای شهر و اصرار نمایندگان مردم برای بازگشت دانشجویان به مرکز استان تاکید و عنوان کرد: اگر تعداد دانشجویان به حد نصاب تشکیل کلاس برسد ما تمام قد ایستاده ایم تا مشکلات فضای آموزشی و خوابگاه را در بیرجند مرتفع کنیم.

فرماندار بیرجند هم در ادامه، مشکلات پیش روی  دانشگاه فرهنگیان را متوجه کم کاری های دولت قبل دانست و گفت: علیرغم نبود ظرفیت، تا دو برابر دانشجو  جذب شد و از چند ماه گذشته جلسات و  کمیسیون های مختلفی در مرکز استان برگزار شد و تمام اماکن شهری و ظرفیت های  دانشگاه ها رصد و حتی سراغ اماکن خصوصی هم رفتیم ولی چنین ظرفیتی در بیرجند پیدا نشد و  پبشنهاد شد از ظرفیت  بقیه شهرستان ها استفاده شود.

فاضلی فرد با بیان اینکه دانشجویان از سر ناچاری به قاین منتقل شده اند، افزود: نهایتا با تدبیر دانشگاه فرهنگیان بخشی از دانشجویان به بیرجند  منتقل می شوند و ما شرایط خانواده ها  را درک می کنیم. وی با بیان اینکه هنوز تعدادی از  کلاس های درس ما  فاقد معلم است، و باید در سالهای اتی این کمبود جبران شود، اذعان داشت:شورای شهر پای کار امده و اگر  ظرفیت کلاس ها تکمیل شود دانشجویان بر می گردند.

دکتر زینلی معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در این ترم امکان جابجایی دانشجویان وجود ندارد، قول داد: اگر ظرفیت کلاسی دانشجویان به حد نصاب برسد این نقل و انتقال را به شرط فراهم شدن شرایط آموزشی در مرکز استان انجام دهد.

وی به پیگیری های بی نتیجه ای که از ابتدای سال توسط ریاست دانشگاه برای تامین فضای آموزشی و خوابگاهی انجام گرفته  اشاره و اذعان داشت: 450 دانشجوی مستقر در  قاین  سهمیه زاهدان است که به خراسان جنوبی تحمیل شده است.

علی پور کارشناس مسئول نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی هم خطاب به شوراییان گفت: از ابتدای سال در تمام جلسات گفته شده دانشگاه فرهنگیان  را دریابید لذا از اعضای شورا درخواست داریم از الان برای مشکلات  1500 دانشجوی جدید سال آینده فکری بکنند.

وی از صرف هزینه اختصاصی سلف سرویس طرح جامع دانشگاه برای تامین اجاره خوابگاه دانشجویان به مبلغ 3 میلیارد تومان خبر داد و افزود: دانشگاه بیرجند سال گذشته قول تامین  فضای آموزشی را به ما  داد ولی مهیا نشد و ما مجبور شدیم 200 دانشجو را به  قاین ببریم.

گفتنی است در جمع بندی پایانی، رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند بر مواضع قبلی شورا که خواست والدین دانشجویان نیز می باشد تاکید کرد و از مسئولین دانشگاه فرهنگیان خواست حتی اگر در وسط ترم جاری هم زمینه انتقال دانشجویان فراهم گردد، حتما این انتقال صورت پذیرد و شورای اسلامی شهر بیرجند از تمام ظرفیت های خود برای این مهم استفاده خواهد کرد.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه  والدین دانشجویان به بیان دغدغه هایشان پرداخته و از نبود امکانات در قاین سخن گفتند.

مواردی از قبیل فاصله زیاد شعبه قائن با شهر، ساختمان متروکه و بدون امکانات خوابگاه، مشکلات رفت و آمد، شرایط نامساعد سلف، نبود تخت در اکثر خوابگاهها، اسکان دانشجویان در نمازخانه، کمبود فضای آموزشی، مخاطرات رفت و آمد به قاین، فشار کم آب در خوابگاه از جمله موارد مطروحه توسط والدین دانشجویان انتقالی بود.