رئیس شورا و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی هنری و ورزشی شورای اسلامی شهر بیرجند ضمن تقدیر از حضور روسا و اعضای کمیسیون‌های فرهنگی شهرستان‌های استان در اولین نشست تخصصی این کمیسیون، بررسی و احصاء مشکلات و دغدغه های هر منطقه را از اهداف این همایش برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالرزاق نژاد با بیان اینکه  برخی آسیب‌ها در شهرهای استان مشترک است یادآور شد: می بایست برای حل معضلات فرهنگی، جلسات هم اندیشی به صورت فصلی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به مسائل فرهنگی در زمینه های مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی و ... تاثیر دارد افزود: مسائل فرهنگی زیربنای همه مسائل مورد نیاز جامعه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند زیرساخت بسیاری از امورات را مسائل فرهنگی دانست و توجه به مقوله فرهنگ را در زمینه‌های اجتماعی فرهنگی، اقتصادی تاثیرگذار عنوان کرد.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد با بیان اینکه مسجد پایگاه بسیار مهم و تاثیرگذاری در مسائل فرهنگی است، بر توجه به مساجد تاکید کرد و اذعان داشت: از ابتدای اسلام و انقلاب، به مسجد به عنوان پایگاهی برای نشر فرهنگ توجه جدی شده است.

وی با بیان اینکه مسجد پایگاه بسیار مهمی برای تاثیرگذاری فرهنگی است، ضمن تاکید بر توجه به این مقوله یادآور شد: مسجد از ابتدای اسلام و در زمان انقلاب پایگاه فرهنگی، اجتماعی برای نشر فرهنگ و ... بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند با بیان اینکه نباید به کارکرد مساجد تنها به عنوان اقامه نماز توجه کرد گفت: زیرسازی مساجد شامل ایجاد جذابیت برای نسل جوان و نوجوان، توجه به اقدامات فرهنگی و ... باید مد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد از برگزاری ورزش در دو پارک شمال و جنوب شهر بیرجند خبر داد و افزود: راه مبارزه با آسیب ها در پارک‌ها، راه‌اندازی رشته‌های مختلف ورزشی در بوستان ها می باشد.

 وی خواستار برگزاری این جلسات به صورت تخصصی و با انتشار بیانیه شد و ادامه داد: در بیانیه نباید از موضوع شهدا غفلت کرد چرا که آثار و برکات شهدا بر کسی پوشیده نیست و عزت و آسایش امروز خود را مدیون شهدا هستیم لذا باید با هدف نکوداشت مقام شهدا اقداماتی مانند نامگذاری میادین، خیابان‌ها، دیدار با خانواده شهدا و... در دستور کار قرارگیرد.

فاطمه سادات شفیعی - رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قاین نیز اذعان داشت: مسایل فرهنگی مدنظر در کنار مسایل عمرانی شهر جزو مسایل لاینفک است و باید نسبت به پیاده سازی آن ورود کرد.

وی ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه بر احصاء مشکلات ودغدغه ها، ارائه راهکار و... تأکید کرد.

مهدی آبیار- رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر فردوس با اشاره به گستردگی حوزه فرهنگی، بر بررسی کمبودها به عنوان اولویت تأکید کرد و اظهار داشت: مشارکت شهروندان از رسالت های مهم شورا است و فردوس آمادگی دارد در سالروز تأسیس شهرداری فروس میزبان دومین جلسه و گردهمایی رؤسای کمیسیون های فرهنگی شهرستان ها باشد.

محمد افشاریان - عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نهبندان نیز به موازی کاری های انجام شده توسط تعدادی دستگاه متولی اشاره کرد و گفت: برای ادامه کار باید نقشه راه تعریف و ترسیم گردد و شرط توسعه هر شهرستان، توسعه مرکز آن می باشد و نبود اعتبار، انجام اقدامات و کارهای فرهنگی را سخت می کند.

علی قلیان اول - رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بشرویه هم با اشاره به تعدد دستگاه های متولی فرهنگ کشور اذعان داشت: هر رویداد و رفتاری در شهرداری ها می بایست پیوست فرهنگی داشته باشد و در کشور 10 شهر دارای طرح ویژه هستند که بشرویه یکی از این شهرها می باشد.

رقیه میرفرح- رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سرایان هم رسالت شورا را سنگین دانست و اظهار داشت: فرهنگ شهرها تحت تأثیر مسایل عمرانی است.

وی به رسانه و فضای مجازی اشاره کرد و افزود: متأسفانه اثر فضای مجازی از خانواده و... بیشتر بوده و مشکلاتی را به همراه دارد لذا باید شورایی ورود کرد و از تخصص ها بهره برد.

محمد رضا خوشحال عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر خوسف هم ضمن قدردانی از خلاقیت شورای شهر بیرجند در برگزاری این نشست، تغییر فرهنگ و سنت را مشکل دانست و گفت: همه مسایل فرهنگی به عهده شهرداری گذاشته می شود.

وی خواستار طرح مشکل و موضوع به صورت موردی و ارائه راهکار برای حل مشکلات شد.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مسائل فرهنگی پرداختند و مواردی از قبیل عدم توجه به مقوله های فرهنگی در زمان ارائه بودجه شهرداری ها و توزیع مناسب بودجه در کمیسیون های فرهنگی برای جلوگیری از معضلات اجتماعی، فرهنگی و... مطرح گردید.

شهردار بیرجند نیز در این نشست از رشد 700 درصدی اعتبارات حوزه فرهنگی شهرداری بیرجند از سال ۹۶ تاکنون خبر داد و گفت: اعتبارات فرهنگی شهرداری از ۷ میلیارد ریال در سال ۹۶ به ۵۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

دکتر مهدی بهترین با اشاره به تغییر رویکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند از هزینه انگاری به فعالیت‌های فرهنگی و سرمایه گذاری فرهنگی، از افزایش بودجه فرهنگی طی این سال ها خبرداد.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری مقدم- مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان جنوبی نیز در نشست تخصصی رؤسای کمیسیون های فرهنگی شهرستان های استان به اهمیت و جایگاه مساجد اشاره کرد و از آغاز نهضت بازگشت به مساجد خبر داد و خواستار احیای مساجد به عنوان سنگر اسلام شد.

وی در خصوص تداوم برگزاری اینگونه جلسات ابراز امیدواری کرد تا با حضور در کمیسیون‌های فرهنگی و افزایش ارتباطات امکان حصول بیشترین بهره از ظرفیت مساجد در محلات ایجاد گردد.

فرخنده - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با اشاره به میزبانی استان در برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای از شورای اسلامی شهر و شهرداری بیرجند برای ورود و حمایت در این خصوص تشکر کرد و یادآور شد: شهر قائن نیز 24 آبان ماه سال جاری میزبان تئاتر فجر استان می باشد.

شایان ذکر است در پایان این نشست بیانیه ای صادر و بر برگزاری جلسات به صورت فصلی به میزبانی یکی از شوراهای شهرستان ها و بررسی مشکلات موجود به صورت موردی تاکید شد.

همچنین پس از پایان نشست، بازدید از اماکن تاریخی و بافت قدیم بیرجند با همراهی نماینده میراث فرهنگی صورت پذیرفت.