به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند؛ روز گذشته جلسه شورای شهر با حضور هیأت مدیره شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده برگزار و مشکلات پیش روی این پروژه 14 ساله شامل نبود راه دسترسی، آماده نبودن زیرساخت آب، برق، گاز و... مطرح شد.

رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده با اشاره به اینکه از دو هزار و 70 قطعه زمین موجود در سایت صنوف آلاینده، هزارو 635 قطعه زمین با کاربری کارگاهی برای صنوف دیده شده  گفت: مابه التفاوت اراضی، مربوط به شهرداری و اداره راه و شهرسازی است.

حمیدرضا یوسفی با اشاره به واگذاری آماده سازی اراضی به عهده شرکت اظهار داشت: شرکت تعاونی در همه معابر اصلی جدول گذاری، جوی، آسفالت و ... را آماده کرده و در معابر فرعی نیز به علت جلوگیری از دوباره کاری با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی میزان بدهی شهرداری را  بنا به نظر 3 کارشناس در تاریخ 27 فروردین ماه امسال بالغ بر دو میلیارد و 853 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: از زمان اعلام بدهی با وجود گذشت 9 ماه و پیگیری های انجام شده تاکنون رقمی از این میزان بدهی به حساب شرکت واریز نشده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده با بیان اینکه هزینه های مرتبط برای آماده سازی اراضی در سایت صنوف آلاینده با همکاری مردم و اعضا انجام شده عنوان کرد: برای حل مشکلات پیش روی سایت می بایست شهرداری رقم بدهی را پرداخت و در غیر صورت از اراضی تجاری موجود در سایت به میزان بدهی تهاتر انجام دهد.

یوسفی از دیگر مشکلات موجود به عدم نامگذاری خیابان ها در این سایت اشاره کرد و افزود: پروژه بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا کنون 17 واحد موفق به دریافت پایانکار شده اند که این مسأله نشان دهنده حرکت سایت به سمت بهره برداری می باشد.

وی در ادامه خواستار دریافت مجوز از شهرداری برای نصب تابلو در ورودی سایت شد و خاطر نشان کرد: از دیگر مشکلات سایت صنوف آلاینده، نبود راه دسترسی مناسب است که در جلسات مختلف مطرح شده است.

وی انتخاب مجری برای احداث ساختمان در سایت را از مشکلات پیش رو دانست و تصریح کرد: اداره برق برای این مجموعه 70 ترانس درنظر گرفته که به علت کمبود اعتبار، 18 ترانس در سایت نصب شده و این امر باعث اضافه شدن بار مالی برای صنوف گردیده چرا که با توجه به کم شدن تعداد ترانس های برق، صنوف ملزم به کابل کشی شده که این مسأله علاوه بر هزینه کرد 60 تا 70 میلیون تومانی باعث افت ولتاژ برق نیز می شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده نیز به نبود فضای سبز در سایت اشاره کرد و خواستار کاشت و احداث فضای سبز در این مجموعه شد.

احسان نجارباشی توجه به میدان ورودی ، نصب تابلو در ورودی برای حل مشکل شهروندان، پیش بینی ساختمان آتش نشانی ، مساعدت شهرداری در زمینه نامگذاری خیابان ها و... را نیز مطرح نمود.

پاسبان؛ بارزس شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده در این جلسه با اشاره به قدمت 14 ساله این پروژه و گلایه از جانمایی سایت گفت: با توجه به داشتن شهدای اصناف در استان نامگذاری خیابان های سایت به نام شهدای اصناف، تعیین تکلیف قیمت اراضی و... مورد درخواست می باشد.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز با بیان اینکه صنوف در جانمایی سایت  دخالتی نداشته گفت: راه و شهرسازی در کارگروهی این مساله را تنظیم و سپس اراضی واگذار شده است.

مهندس مرتضی یزدان شناس با اشاره به اینکه تنها اتاق اصنافی که اقدام به ساخت سایت صنوف آلاینده نمود اتاق اصناف بیرجند بود که این اقدام از افتخارات بوده و بدون هیچ تخلفی انجام شده است.

وی خواستار اجرای فاز 2 و 3 این پروژه به موازات فاز اول شد و خاطر نشان کرد: به علت کمبود فضا همه صنوف در فاز اول منتقل نمی شوند و این امر باعث ایجاد رقابت ناسالم و بروز مشکلات از سوی شهروندان و صنوف خواهد شد.

شهردار بیرجند نیز در این جلسه؛ تعداد قطعات صنوف آلاینده در سایت را 2هزارو 67 قطعه، تعداد قطعات متعلق به شهرداری را 353 قطعه و تعداد قرادادهای منعقد شده از بابت  قطعات شهرداری را 220 فقره عنوان کرد و گفت: تعداد پروانه های صادره برای شهرداری و راه و شهرسازی هزارو 71 مورد، پایانکار صادر شده تا کنون 16 مورد، قراردادهای منعقد شده به تفکیک اصناف شامل مصنوعات فلزی 72 فقره، صافکار 44 فقره، مصالح ساختمانی 55 فقره و تعمیرکار 29 فقره می باشد.

دکتر مهدی بهترین با بیان اینکه شورا و شهرداری همکاری خوبی با صنوف آلاینده داشتند، افزود: تخفیفات اعمال شده در سال 98و 99؛ 25 درصد و 4 نوبت نیز تخفیفات 50 درصدی اعمال شده است.

وی با بیان اینکه در راستای همکاری، شهرداری ماشین آلات سنگین و چاه آب را در اختیار سایت صنوف آلاینده قرار داده، این اقدامات را نشان از عزم شورا و شهرداری برای حل مشکل دانست.

به گفته وی با کمک کارشناسان رسمی مجموع سهم و قدر برای آماده سازی اراضی شهرداری بالغ بر 28 میلیارد ریال اعلام شده و شهرداری آمادگی دارد نسبت به ارائه خدمات آماده سازی اقدام کند.

شهردار بیرجند با بیان اینکه از مجموع 2هزارو 67 قطعه تاکنون برای هزار قطعه پروانه صادر شده، خواستار تسریع آن شد و گفت: شهروندان خواستار انتقال صنوفی مانند تعمیرکار، صافکار و نقاش به سایت هستند.

دکتر بهترین  با اشاره به راه دسترسی سایت به سه راه پیشنهادی در شورای ترافیک اشاره کرد که مورد تأیید پلیس راهور قرار گرفته است.

وی با اشاره به تقاطعی که 70 میلیارد تومان هزینه دارد و اراضی مثتثنیات که بابت این راه باید تملک شود گفت: در مجموع بیش از  400 میلیارد تومان هزینه راه دسترسی می باشد که پرداخت این هزینه از توان شهر و استان خارج است و باید دستگاههای فرا استانی ورود کنند و از مصوبات سفر رئیس جمهور به بیرجند مساعدت گرفت.

وی در خصوص احداث فضای سبز، احداث آتش نشانی هم قول پیگیری و مساعدت داد و تاکید کرد: در حال حاضر تنها 16 پایانکار اخذ شده و هرچه کار با سرعت بیشتری پیش رود شهرداری هم به موازات آن مساعدت خواهد کرد.

عضو دیگر شورا نیز انتقال صنوف آلاینده را مهم دانست و اذعان داشت: صنوف مورد اعتراض شهروندان باید سریعتر به سایت منتقل شوند.

مهندس عباس سروری با اشاره به هزینه اعلام شده(28 میلیارد ریال) افزود:  با توجه به بودجه شهرداری پرداخت این هزینه برای شهرداری و شورا توجیه ندارد و باید مسئولان استانی و کشوری برای حل مشکل ورود کنند.

دکتر فرید فروزانفر نیز در این جلسه به وجود جاذبه در خیابان عدل و... داخل شهر برای صنوف اشاره کرد و این اقدام را باعث عدم استقبال صنوف از داخل شهر به سایت دانست و گفت: برای اجرای فاز 2 و 3 نیز می بایست زمین مناسب در نظر گرفته شود تا بدون کمترین معارض، اقدامات لازم انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند پس از بحث و تبادل نظر اعضا اظهار داشت: برای حل مشکل باید جلسه تخصصی با حضور هیأت ریسه صنوف در کمسیون عمران برگزار و مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر رضا حسنی صفت یادآور شد: در راستای اجرای فازهای بعدی سایت صنوف، شورا و شهرداری آمادگی همکاری دارند.

در این جلسه  شورای اسلامی  شهر بیرجند؛ رئیس کمسیون فرهنگی شورا به مشکل برخی شهروندان اشاره کرد و عنوان کرد: اهالی خیابان 17 شهریور خواستار حل مشکل جوی آب، ساماندهی درختان، تپه مجاور میدان فلسطین، ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان بالای تپه شدند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی عبدالرزاق نژاد با اشاره به در خواست کارگران مشغول به کار در پروژه اکبریه مبنی بر کمبود حقوق و مزایا؛ گریزی به مقوله ورزش در شهر زد و خواستار توجه بیشتر شهرداری به بحث ورزشهای همگانی شد.

در ادامه جلسه پس از قرائت نامه ها، یکی از اعضا ضمن گلایه از فاصله گرفتن از کلمات فارسی و... گفت: فاصله گرفتن از کلمات و دستور فارسی زنگ خطر است و متأسفانه در حال حاضر شاهد استفاده از کلمات غیر فارسی در نامه ها و مکاتبات اداری هستیم.

مهندس یزدان شناس خواستار تصویب شورایی در این راستا شد و گفت: با فاصله گرفتن از زبان، پیشینه خود را از دست می دهیم.

فاطمه زهرا هلال بیرجندی یکی از اعضای شورا هم به برگزاری جلسه ای مبنی بر پاسداشت زبان فارسی توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و تصریح کرد: بر اساس مصوبات جلسه مقرر شد نماینده هر سازمان پیگیر مسائل در محاوره، مکاتبات اداری و... باشد.