پرونده ساماندهی اراضی موقوفه شهر بیرجند در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند در این جلسه که رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند مهمان جلسه بود، موضوع ضرورت ساماندهی اراضی موقوفه بیرجند که به دلیل بلاتکلیفی سبب ایجاد مشکلاتی (به گفته اعضای شورا ) برای مردم شده است، بررسی شد.

دکتر ابراهیم تقی زاده رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به این که وقتی مالک، ملکی را وقف می کند آن ملک دارای شخصیت حقوقی می شود، گفت: بر اساس قوانین موجود اوقاف از پرداخت عوارض مربوط به نوسازی معاف است و اگر ورثه کسی که ملکی را وقف کرده برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کنند عوارض آن براساس تعرفه اشخاص گرفته می شود اما اگر متولی آن موقوفه برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کند باید عوارض آن را بپردازد.

دکتر طاهری رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر بیرجند هم با تأکید بر این که با تعامل سوء تفاهم های به وجود آمده بین شهرداری و اوقاف برطرف می شود، گفت: بر اساس ماده سه قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف هر موقوفه دارای شخصیت حقوقی است که بر اساس تعرفه دفترچه خدمات شهرداری مصوب شورا باید عوارض آن به شهرداری پرداخت شود و اوقاف اقدامات لازم برای ساماندهی اراضی موجود در نقاط مختلف شهر را باید انجام دهد.

جاوید شهردار بیرجند هم با اشاره به جلسات برگزار شده برای بررسی مشکلات موجود بین شهرداری و اوقاف گفت: با ورود استاندار به بحث اراضی وقفی موجود در خیابان انقلاب بیرجند مقرر شد بخشی از این اراضی به فضای خدماتی تبدیل شود تا از مشکلات بهداشتی، امنیتی و پیامدهای ناشی از آنها کاسته شود که تا کنون به جمع بندی نرسیده ایم و تنها در بحث نوسازی، اوقاف بر اساس قوانین موجود از پرداخت عوارض به شهرداری معاف است و در بقیه موارد باید عوارض مد نظر توسط اوقاف پرداخت شود.

رئیس اداره اوقاف بیرجند با اشاره به استقبال از ایجاد تعامل و همکاری بین شهرداری بیرجند و اوقاف با رعایت حقوق متعلقه اوقاف گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده اوقاف و امورخیریه درصدد جذب سرمایه گذار و یا واگذاری اراضی موجود برای سرمایه گذاری بر روی این اراضی است و از کسانی که برنامه ای برای سرمایه گذاری بر روی زمین های وقفی دارند، استقبال می کنیم اما به دلیل وقفی بودن آنها حق واگذاری این اراضی را نداریم.

به گفته حجت الاسلام خدایی به دلیل این که مالکیت بعضی ا ز این اراضی مشاعی است و اوقاف تنها بخشی از آنها را در اختیار دارد با رضایت دیگر مالکان اقدام لازم باید بر روی این اراضی انجام شود. همچنین اوقاف برای احیا و ساخت و ساز اراضی مد نظر با همکاری شهرداری اقدامات لازم را انجام و نسبت به پرداخت حقوق شهرداری اقدام می کند.

او با بیان این که در موقوفه ابراهیم و اسماعیل که حدود 27 نیت دارد پروژه تجاری خلیل طهماسبی در دو طبقه به مساحت 118 مترمربع در حال ساخت است که اوقاف مانند همه اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر خود را ملتزم به پرداخت عوارض مد نظر برای گرفتن پروانه ساخت از شهرداری می داند، خاطر نشان کرد: انتظار داریم در مواردی هم که قانون اوقاف را از پرداخت عوارض معاف کرده است توسط شهرداری اقدام لازم انجام شود و اگر دستگاه اجرایی با هدف توسعه زیرساخت ها بخواهد از بخشی از اراضی وقفی استفاده کند حاضر به همکاری با آنها با پرداخت حقوق اوقاف هستیم.