برنامه ریزی راهبردی توسعه شهر زمینه مناسبی برای تحقق حقوق شهروندی

شهردار بیرجند گفت: برنامه ریزی راهبردی توسعه شهر زمینه مناسبی برای تحقق حقوق شهروندی است.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ مهندس محمدعلی جاوید شب گذشته در گردهمایی سند چشم انداز شهر بیرجند اظهار داشت: 100 هکتار پارک و فضای سبز در شهر بیرجند در دست اقدام است که تا پایان دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری بیرجند به بهره برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 260 هکتار پارک و فضای سبز در بیرجند وجود دارد اذعان داشت: برای فرهنگسرای شهر بیرجند نیز امسال حدود 13.5 میلیارد تومان اعتبار از منابع داخلی شهرداری اختصاص یافته است.
شهردار بیرجند افزود: هیچ میدانی برای اجتماع مناسبت ‌های ملی در شهر بیرجند وجود نداشته بنابراین 10 تا 12 هکتار از میدان ابوذر به بزرگترین میدان شهر و میدان اجتماعات تبدیل می‎شود.
جاوید تصریح کرد: همچنین طرح جامع ترافیک شهر نیز آغاز شده و تا دی ماه امسال این طرح تحویل شورای اسلامی شهر داده خواهد شد و بعد از این طرح، می‌توان به بحث ترافیکی شهر ورود کرد.
وی ادامه داد: این طرح ‌ها از سیاست ‌های شورای اسلامی شهر است و در سند چشم انداز شهر می‌خواهیم به الگویی واحد برسیم و تمام اعتبارات و برنامه‌ها به سند چشم انداز معطوف می‌شود.
شهردار بیرجند خاطرنشان کرد: در سند چشم انداز شهر بیرجند چکیده نظرات مردم دیده می‌شود و دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه مادر و مرکز علمی فاخر در این سند مدنظر قرار گرفته است.
جاوید یادآور شد: طرح‌های توسعه‌ای و تجربه از شهرها و حتی کشورهای دیگر نیز در این سند چشم انداز دخیل است اما ارتباط با مردم نیز برای تدوین این سند مهم است.
وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم برنامه‌ای تدوین شود که تنها رفع تکلیف باشد و تا جایی که امکان است برنامه باید اجرایی و علمی باشد و نظر مردم را در تدوین سند چشم انداز داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر گفت: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بیرجند در حال شکل‌گیری است.
دکتر ابراهیم تقی زاده اظهار داشت: در حال حاضر برنامه ریزی برای تدوین سند چشم انداز شهر صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه با تدوین سند چشم انداز می‌توانیم نقشه راه هدفمندی داشته باشیم افزود: شورای اسلامی شهر در هر سال برنامه سالانه را آماده و ابلاغ می‌کند و سند چشم انداز پنج ساله کمک بهتری به مجموعه شهرداری برای بهبود وضعیت شهری می‌کند.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: رویکرد نخبه گرایی و توجه به دانشگاه و دانشجویان و نخبگان در این سند چشم انداز دیده شده و نقطه نظرات مردم برای تدوین این برنامه اخذ می‌شود.
تقی زاه با اشاره به مرکز پژوهش ‌های شورای اسلامی شهر ادامه داد: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در شهر بیرجند در حال شکل‌گیری است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز در این گردهمایی گفت: سند چشم انداز و تعیین تکلیف وضعیت شهری با تاخیر 50 ساله در شهر بیرجند انجام می‌شود.
مهندس حمید حلاج مقدم ادامه داد: در سال 96 دستورالعمل طرح‌های راهبردی و سند چشم انداز 20 ساله تصویب و تدوین شده و در این زمینه نیز جلسات زیادی برگزار شده که تاکنون در 15 شهر کشور این سند چشم انداز انجام شده و بیرجند جزو نخستین شهرها در اجرای این سند است.
وی بیان کرد: این سند با تدوین و تصویب لازم الاجرا است و شهروندان نیز باید در اجرای این سند مشارکت کنند که امیدواریم تا پایان سال جاری مراحل تصویب این سند انجام و از ابتدای سال آینده، حرکت پروژه‌ها و طرح‌های مدیریتی در مسیر نیازهای شهر خواهد بود.
مجري طرح تدوين سند چشم‌انداز شهر بيرجند نیز در این گردهمایی گفت: نبود چشم انداز مشخص برای شهر بیرجند باعث شده با تغییر مدیران، تغییراتی در اجرای طرح ها به وجود آیدکه باعث هدر رفت منابع می شود.
دکتر اسکندری افزود: روند شهرنشینی در شهر بیرجند فراتر از شهر های دیگر است، براین اساس تصمیم گرفتیم نظرات مردم را در قالب پرسش نامه هایی دریافت کنیم و البته هدف در این سند که نظر آحاد مردم را با خود دارد این است که از دوباره کاری در طرح های عمرانی و توسعه ی شهر جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه به این منظور هفت کارگروه در شهرداری تعیین کردیم اضافه کرد: در قانون برنامه ی ششم توسعه مواردی وجود دارد که در ایجاد درآمد پایدار شهری به ما کمک می کند.