تعیین تکلیف سه بنای تاریخی شهر بیرجند از موضوع هایی بود که روز گذشته در یکصد و پنجمین جلسه شورای شهر مطرح شد.

  روز گذشته یکصد و پنجمین جلسه شورای شهر بیرجند با حضور اعضای شورا، شهردار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیرگل میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل بنیاد مستضعفان و مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان برگزارشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ضمن خیرمقدم به مهمانان و هیئت همراه، آرزوی خدمت و اثرگذاری مثبت در استان را برای آنان نمودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت، شاخصه اصلی در بیرجند حوزه فرهنگی و فرهیختگی است، و مسئولیت ما را بیشتر می­کند. در استان استراتژی­هایی برای رونق بخشی در حوزه فرهنگ متمرکز شده است، که زیرساخت­های فیزیکی و غیر فیزیکی را شامل می­شود، مانند هنرهای تجسمی، نمایشی و سینما که زیرساخت­های فیزیکی می­باشد.

نبی زاده بیان داشت، قبلاً کارهای خوبی انجام شده، مانند جشنواره بیرجند در قاب عکس که توسط شهرداری برگزار شده است، که با آسیب­ شناسی دوباره  می توان آن را احیا کرد. 

 تعیین تکلیف سه بنای تاریخی شهر بیرجند

رئیس شورای اسلامی بیرجند گفت:  این که باغ و عمارت شوکت الملک، ارگ بهارستان و باغ و عمارت حسام الدوله در یک محدوده و در ورودی بافت تاریخی از آثار شاخص است که شهرداری در مرحله اول باغ و عمارت شوکت الملک را با حدود 500 میلیون تومان بازسازی کرد و باید برای آن کاربری تعریف شود.

 به گفته دکتر تقی زاده، ارگ بهارستان در حال تخریب است و اگر این روند ادامه یابد بقیه آن هم تخریب خواهد شد و در صورتی که بنیاد مستضعفان اعتباری برای مرمت ندارد با واگذاری آن به شهرداری، زمینه احیای آن را با کاربری گردشگری فراهم کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم با اشاره به این که باغ شوکت الملک به شکل بسیار خوبی توسط شهرداری مرمت شد، به تفکیک باغ و عمارت ارگ بهارستان توسط بنیاد مستضعفان و فروش باغ آن به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اشاره کرد و افزود: این امر سبب از بین رفتن عظمت ارگ و تبدیل آن به  بنای ناقصی شد.

 به گفته رمضانی، میراث فرهنگی در سال های گذشته برای مرمت ستون ها و سقف های آن اقدام و نخاله ها را از شاه نشین این بنا تخلیه کرده است و با توجه به این که ردیف اعتباری ثابتی برای این کار نداریم، نمی توانیم به تنهایی برای مرمت، اقدام کنیم.

 شهردار بیرجند نیز با اشاره به بازسازی عمارت شوکت الملک با هزینه کرد 500 میلیون تومان و نیاز به تعریف کاربری برای آن گفت: هر چند باغ و عمارت حسام الدوله آسیب زیادی ندیده است اما ارگ بهارستان تخریب و به خرابه ای تبدیل شده است.

جاوید افزود: اگر بنیاد و دستگاه های اجرایی نمی توانند برای احیای آن اقدام کنند با وجود این که مسئولیتی در این زمینه نداریم، با تاکید شورا و با تخصیص اعتبار برای مرمت آن با همکاری میراث فرهنگی آمادگی داریم. در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر به مواردی مانند تعیین فرصت زمانی برای بنیاد و مشخص شدن برنامه این نهاد در صورتی که خریدار با قیمت های اعلام شده نباشد، اشاره و تاکید کردند: نباید ارگ بهارستان به عنوان اثر تاریخی در قالب مزایده واگذار شود.

طالقانی، مدیر کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان هم با اعلام این که بازسازی ارگ بهارستان اولویت اول بنیاد  نیست گفت: در چند مرحله برای فروش آن به شهرداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و راه و شهرسازی وارد مذاکره شده ایم اما هیچ اقدامی نشد و در شرایط فعلی شورای راهبردی این سازمان در تهران تعیین تکلیف آن را به شخص رئیس سازمان واگذار کرده است.