صدمین جلسه شوای اسلامی شهر بیرجند با حضور اعضای شورا و خبرنگاران تشکیل گردید

 جلسه شورا با تلاوت قرآن کریم و خیرمقدم رئیس شورا، با حضور اعضا و خبرنگاران تشکیل شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای شهر بیرجند از آماده‌سازی لیست مشاهیر و سرآمدان این شهر خبر داد و گفت: در شورای چهارم با توجه به درخواست‌های مردم مبنی بر نام‌گذاری خیابان‌ها به نام مشاهیر، آماده کردن لیست مشاهیر با بهره گیری از نظریات صاحب نظران واساتید دانشگاه آغاز شد.

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد افزود: پس از بررسی این امر در شورا، پیشنهاد شد تا لیست مشاهیر بیرجند توسط کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی آماده و رتبه‌بندی شود تا اقدامات بعدی انجام شود.

به گفته وی میزان تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی مشاهیر یکی از گزینه‌های  مورد نظر در زمینه رتبه‌بندی سرآمدان بیرجند بوده است که بعد از برگزاری بیش از ۱۰ جلسه کمیسیون، لیست سرآمدان بیرجند آماده شد.

به گفته حجت‌الاسلام عبدالرزاق نژاد، پدران علم پنج نفر، سرآمدان ملی هفت نفر ، سرآمدان ملی و محلی و منطقه ای پنج نفر ، بین المللی و ملی شش نفر، ملی و محلی چهار نفر و سرآمدان محلی 9 نفر در لیست مشاهیر وسرآمدان بیرجند وجود دارد. بعد از بحث و بررسی، مقرر شد در جلسه ی آینده شورا اعضای در زمینه لیست سرآمدان بیرجند تصمیم‌گیری شود.

وی بیان داشت درخواستی برای نام‌گذاری میدانی به نام «کتاب» در بیرجند به شورا ارسال شده است که در کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی بیرجند مطرح و با این درخواست موافقت کرده است.

تصویب شورای شهر در خصوص تمدید پروانه های ساختمانی

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا با بیان اینکه بر اساس تبصره 2 ماده 29 قانون عمران و نوسازی شهری، مالک زمین دو سال پس از اتمام مهلت پروانه ساختمانی، فرصت تمدید دارد تا برای تمدید آن مراجعه کند و با توجه به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شهرداری نباید از این گونه افراد جریمه دریافت کند

محمدعلی طاهری یادآور شد: تا قبل از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، براساس مصوبه شورا، قانون عمران و نوسازی شهری در برخی از موارد اجرایی نمی ‌شد که بعد از رای دیوان باید اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه در پروانه های ساختمانی شهرداری ها باید حداکثر مهلت پایان ساختمان قید شود، گفت: کسانی که در میدان ها و معابر اصلی شهر اقدام به ساخت و ساز می کنند باید ظرف مدت مقرر ساختمان خود را به اتمام برساند و اگر پس از 2 سال مهلت مشخص شده بازهم به اتمام نرسد عوارض به دو برابر افزایش می یابد. 

وی اظهار داشت: آن دسته از ساختمان هایی که توسط مراجع قضایی توقیف شده از این جریمه مستثنی هستند. 

طاهری ادامه داد: شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید موارد قانونی که حقوق شهروندان در آن لحاظ شده را اطلاع رسانی کرده و از آن دفاع کند و مراقب باشد که مردم بدون دلیل جریمه نشوند. 
دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: با توجه به این قانون از آنجایی که ساخت و سازهای درازمدت ممکن است برای شهروندان به خصوص در میادین و معابر اصلی مشکل ساز شود باید به دنبال راهکاری باشیم که پیشرفت فیزیکی سالانه در پروژه ها مشخص شود. 

مهدی میری ادامه داد: ساخت و سازها برای مدت پنج سال حتی در معابر فرعی هم برای شهروندان تبدیل به معضل می شود که باید در کنار موارد قانونی به این موضوع نیز توجه کرد. 

پس از بحث و گفتگو اعضای شورا ، در این زمینه تصمیم گیری شد که مالک زمین در ساخت‌و سازها تا دو سال بعد از پایان پروانه ساختمانی فرصت دارد پروانه را تمدید کند در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شود.