جلسه شورای شهر بیرجند با حضور مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری ، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، مدیرکل اوقاف و جمعی از مدیران و شهردار و اعضای شورا برگزار شد. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که پرونده آسبادهای خراسان جنوبی در قالب پرونده کشوری کاندیدای کشور برای ثبت جهانی قرار دارد، گفت: ۸۸۰ اثر استان ثبت ملی شده است و 60 هکتار بافت تاریخی داریم اما با وجود ظرفیت های بسیار، گردشگری استان سهم خود را از بازار گردشگری به دست نیاورده و دلیل اصلی این است که گردشگری به عنوان محور توسعه استان پذیرفته نشده است.
به گفته «رمضانی» یکی از مهم ترین مشکلات حوزه گردشگری استان فراهم نبودن زیرساخت ها مانند زیرساخت های حمل و نقل هوایی و زمینی است، به عنوان مثال بر اساس آن چه فعالان حوزه هتل داری استان اعلام کرده اند، از اسفند ۹۶ تا آخر اردیبهشت امسال ۴۸ تور که برای اقامت در هتل های استان در نظر گرفته شده بود، به دلیل کنسل شدن پروازها لغو شد.
وی گفت: تجربه ثابت کرده است با مذاکره، مشکل پروازهای خراسان جنوبی رفع نمی شود بلکه اقدامات عملی مانند دیگر استان ها باید انجام و بافت تاریخی به عنوان سرمایه ارزشمند در نظر گرفته شود. بسیاری از بناهای تاریخی موقوفه است و با همکاری اوقاف و امور خیریه نیز می توان از این بناها برای رونق گردشگری و درآمدزایی موقوفات استفاده کرد.
«میرزایی» رئیس جامعه هتل داران استان هم گفت: با وجود ظرفیت 100 هزار نفری سالانه گردشگری استان، بر اثر کنسلی 16 پرواز در شش ماه اول امسال، تورهای گردشگری به مقصد استان لغو شد. «حسین زاده» مسئول امور مالی بنیاد مستضعفان استان هم گفت: مجوز واگذاری ارگ بهارستان به شهرداری در شورای قبل گرفته شد اما شهرداری استقبال نکرد و برای ایجاد موزه آب استان شرکت آب منطقه ای اقدام کرده است.
مجوز واگذاری منزل مادر علم به میراث فرهنگی نیز گرفته شد اما میراث فرهنگی ورود نکرد و آماده واگذاری آن با قیمت کارشناسی در ازای دریافت خدمات هستیم.
مهندس «میری» عضو شورا نیز تاکید کرد: در مدیران استان نمی بینم که به گردشگری به عنوان محور توسعه استان توجه کنند به همین دلیل در نگهداری آثار تاریخی کم کاری کردند و با اقدامات خود از ارزش ملکی که قرار بود ثبت جهانی شود، کاستند.
مهندس«اژدری» از مرکز تحقیقات شهرسازی و معماری ایران هم با اعلام این که مطالعات بسیاری در زمینه ظرفیت های گردشگری استان انجام شده است، گفت: انتظار داریم مدیران دولتی به نقش بخش خصوصی در این زمینه توجه بیشتری کنند. به گفته وی، به منظور ایجاد زیرساخت های گردشگری، اولین هلدینگ هواپیمایی استان 10 روز قبل ثبت شد و در مدت سه تا شش ماه آینده هواپیمای خریداری شده در فرودگاه بیرجند فعال می شود تا اقدامی در زمینه تکمیل زنجیره گردشگری استان برداشته شود.
حجت الاسلام«بخشی پور» مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان هم در این جلسه بر همکاری با میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری در فضاهای دارای ارزش تاریخی وقفی تاکید و گفت: بسیاری از باغ ها، کاروانسراها و...ثبت ملی شده اند و اگر قرار است از مکان های وقفی دارای ارزش تاریخی به عنوان جاذبه های گردشگری استفاده شود این امر باید بر اساس نیت واقف باشد. در بعضی از موارد مشاور شهری در هنگام طرح های مورد نظر به وقفی بودن بعضی از مکان ها توجه نمی کند واین در حالی است که نمی توان کاربری این فضاها را تغییر داد.
مهندس «فرهادی» مدیر کل دفتر فنی عمرانی استانداری با اشاره به این که تنگ نظری های موجود در این زمینه را باید کنار گذاشت، گفت: چرا مواردی که در مرکز کشور جرم نیست باید در استان جرم محسوب شود تا این ذهنیت به وجود آید که با برپایی تورهای گردشگری باورهای مردم زیر سوال می رود؟ «جاوید» شهردار بیرجند نیز با اشاره به این که دستگاه های استان بخشی نگر هستند، گفت: اگر قرار نیست در بنددره اقدامی انجام شود با واگذاری آن به شهرداری در مدت هشت ماه شاهد کار در این زمینه باشید. وی افزود: برای ارگ بهارستان تا زمانی که در اختیار شهرداری قرار نگیرد، یک ریال از عوارض مردم هزینه نمی کنیم. برای تکمیل فرهنگسرای بزرگ شهر امسال پنج میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در حوزه مدیریت شهری عزم جدی در شهرداری و شورا وجود دارد که برای تامین اعتبار طرح های توسعه گردشگری اقدام شود.
دکتر«ابراهیم تقی زاده» رئیس شورای اسلامی شهر بیرجندگفت: با توجه به آن چه افراد حاضر در این جلسه بیان کردند همه توافق دارند که گردشگری باید به عنوان محور توسعه استان مطرح شود لذا باید راهکارهای عملی در این زمینه ارائه و تدوین شود که این امر با دعوت از کارشناسان و فعالان این عرصه امکان پذیر می باشد. در پایان این جلسه کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه های مربوط برای تدوین راه کارهای مورد نظر و تصمیم گیری برای چگونگی اجرای آنها تشکیل شد.